Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilhandlare sålde fordon med motorfel

En bilhandlare i Örebro sålde ett fordon med motorfel. Köparen, som är från Hällefors,  får nu rätt mot handlaren efter en tvisteanmälan i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Annons

Förra året köpte en privatperson bosatt i Hällefors en bil hos en bilförsäljare i Örebro. Bilen kostade totalt 28 000 kronor, men redan under hemfärden började kontrollampan för motorfel att lysa.

Köparen kontaktade säljaren, som hänvisade till en verkstad. Där nollställdes fordonsdatorn och varningslampan slocknade. Men när bilen startades tändes varningslampan igen.

Vägrade ta ansvar

En verkstadskontroll konstaterade att problemet berodde på en krånglande avlastningsventil till turboaggregatet. När köparen kontaktade säljaren och meddelade saken vägrade denne dock att ta ansvar för felet.

Omkring 2,5 månader efter att bilen levererats tvärstannade den. Ett kraftigt slammer hade hörts från motorn och därifrån rann också olja. Allt tydde på ett totalhaveri av motorn och bilen var nu helt obrukbar.

Ägaren sålde bilen för 13 000 kronor men begärde ersättning på 15 000 kronor, som skulle täcka förlusten, från bilförsäljaren. Bilhandlaren vägrade och köparen beslutade att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Köparen får rätt

ARN ger köparen rätt i tvisten och hänvisar till konsumentköplagen. Fel som visar sig inom sex månader efter att köparen tagit emot varan ska anses ha funnits redan när varan överlämnades. Om inte säljaren kan bevisa motsatsen.

Bilhandlaren har inte förnekat att bilen hade felaktigheter.

Allmänna reklamationsnämnden ger köparen rätt och anser att 7 500 kronor är en skälig ersättning med tanke på hur många mil bilen gått. En summa man rekommenderar bilförsäljaren att också betala ut.

Mer läsning

Annons