Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brödet fascinerarförsamlingsborna

Brödet är inte bara något som gör människan mätt. Det utgör också en symbol för både synd och helighet. I Grythyttans församling reflekterar man över detta.Det finns en fascination omkring brödet som har fått kyrkoherde Per Schmidt att starta samtalsträffar i församlingshemmet under rubriken Bröden och bibeln.

Annons
Egen surdeg. Brödet är en viktig symbol inom religionen, men tillhör också flertalets vardag. Inom Grythyttans församling samtalar man kring ämnet, men har också satt sin egen surdeg. Vid degbunken står Per Schmidt, Gun-Brith Ericson, Maud Siik och Susanne Andersson. BILD: BIRGITTA SKOGLUND

– Om man ser tillbaka på historien har bröd bakats i tusentals år. Bara tanken att det är en så gammal upptäckt är fascinerande, säger Per Schmidt.

Brödet har också varit förknippat med liv, varit basfödan för många.

– När man sedan upptäckte att bröd kunde jäsa kan människor ha sett det som något förandligat. Brödet har ofta blivit en symbol för såväl kroppsligt som andligt liv.

I bibeln, förklarar han, talas det om både syrat och osyrat bröd (jäst och ojäst bröd). Förr var det vanligt att baka bröd på ett tidigare stycke jäst deg, så kallad surdeg. Detta har ofta använts som symbol, eftersom surdegen utgör en påverkande kraft. Därför har det osyrade brödet fått stå för renhet och helighet, medan det jästa brödet, surdegen, fått symbolisera orenhet och synd.

Traditionen att städa bort allt jäst bröd och bara äta ojäst bröd under veckan efter påsken har sitt ursprung i israeliternas uttåg ur Egypten. Flykten skedde brådstörtat och man hann helt enkelt inte låta brödet jäsa.

– Det finns många känslor förknippade med brödet och det väcker många positiva associationer. Brödet är något levande och varje brödbak något unikt. Då som nu, säger Per.

För att få känslan för det riktigt konkreta har samtalsgruppen också satt en egen surdeg. Den har matats och fått mogna. Så småningom ska degen knådas, bakas ut och gräddas.

– Knådandet är fysiskt och också sensuellt. Resultatet är alltid spännande. För det mesta blir det något att glädjas över. Att sedan kunna dela brödet är speciellt liksom att ge bort det i gåva. Det blir väldigt personligt, säger Per.

Samtalsgruppen fortsätter både med samtal och brödbak.

Livskraft. Surdegen är något levande som får brödet att jäsa. Slutresultatet i form av bröd är också något som är starkt förknippat med liv.

Mer läsning

Annons