Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DelMat ska satsa ännu mer på export

Delmat får 250 000 kronor av Tillväxtverket för en satsning som ska öka företagets exportandelar. Delmat satsar lika mycket själv i projektet.

Annons

– Vi vill undersöka möjligheterna att etablera oss på nya marknader. Det ingår i vår strategi för internationalisering, berättar Elisabeth Michaelsen, vd på Delmat i Hällefors.

Delmat har livsmedelsproduktion både under eget märke och åt kunder. Främst tillverkas och saluförs frysta pizzaprodukter, pajer, piroger, lasagne, wraps och bröd. Produkterna produceras under olika varumärken och finns tillgängliga för kunder i dagligvaruhandeln, servicebutiker samt i restaurang- och storhushåll.

– Vi finns redan på ett flertal olika marknader utomlands, dels för egen del men främst via våra produkter för våra kunders räkning, säger Michaelsen.

Utvecklingsprojektet ska nu pågå i ett år. Det ska undersökas var det finns bra möjligheter att etablera nya marknader och var nya kundkontakter kan skapas.

– Sedan gör vi en marknadsanalys av resultatet och beslutar hur vi kan gå vidare.

Delmat arbetar mycket på den så kallade premiummarknaden.

– Vi konkurrerar främst med smak och kvalitet och inte enbart med pris. Vi har flera produkter som är unika i smak och med hög kvalitet.

Mer läsning

Annons