Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever får lära sig driva företag

Motgångarna blir en källa till kunskap. Men även framgångarna som föder lust. Eleverna på Pihlskolan lär sig hur det är att driva företag.

Annons
Lärorikt. Processen från affärsidé till färdig produkt och försäljning är längre och knepigare än man kunnat tro konstaterar Erik Woll, Erik Holmgren och Anton Tonnesen som läser entreprenörskap på Pihlskolan.

Genom erfarenheter har gymnasieeleverna kunnat identifiera faror och fallgropar men också hittat vägarna till framgång. Inom ämnet individuellt val har ungdomar som läser samhälls- och naturvetenskapligt program lärt sig om entreprenörskap. Att det inte är en dans på rosor har alla kunnat konstatera.

– Lärorikt och intressant att se hur det fungerar, säger Erik Woll som tillsammans med kurskamrater tillverkar marschallhållare. Ett koncept som visat sig lyckosamt hela vägen.

Värre har det varit för Elias Mattsson och Joona Miettinen. Idén att sälja musmattor var hur bra som helst, men att hitta rätta vägarna för att nå dit var svårare än någon av dem kunnat ana.

– Det har krånglat och motgångarna har varit många. Tidvis har det känts tungt, säger Elias.

Duon har kämpat på och inhämtat massor av kunskap efter vägen.

– Rent kursmässigt har den här situationen varit bra. Det är inte alltid ett koncept är vinnande. Så här kan verkligheten vara, säger läraren Eva Edvardsson.

Elias och Joona ger trots motgångarna inte upp.

– Nej, det går inte att bara strunta i allt. Hade detta varit på riktigt hade företaget varit konkursmässigt, men vi lägger inte fokus där. Målet nu är inte att göra någon vinst utan att få alla kunder nöjda, säger Elias.

Kundkontakten är viktig. En grupp tjejer som säljer smycken har jobbat mycket för att nå ut och agera övertygande. Vejan Muhammed säger att det egna intresset är oerhört viktigt.

– Tycker man själv det är roligt och har positiva tankar är det lättare. Den egna tron är nog det viktigaste av allt.

De har övat försäljningsteknik på varandra och i mötet med riktiga kunder har de förkovrat sig vidare.

För det är på riktigt, samtidigt som det är ett skolarbete. I uppdraget att driva ett UF-företag får eleverna gå igenom hela processen från att kläcka en affärside, starta företaget, utveckla det, för att till sist göra bokslut och avveckla verksamheten. På vägen ska de hinna med alla bitar som krävs i verkliga affärsvärlden. Här ska finnas vd och ekonomiansvarig, hållas affärsmöten och göras upp budget.

– Visst har det varit svårt också, att förstå allt. Det var en skön känsla när alla bitar föll på plats, säger Veronica Nyheim som tillsammans med några kurskamrater skapat en fågelmatare.

Vägen till slutprodukten

var lite snårig. Till sist fanns en slutgiltig ritning och tillverkningen inleddes.

– Att ha struktur är nog viktigast av allt och en god planering, säger Alexander Kekokangas som är med och bygger upp en rörelse med färdigbredda mackor.

Hårt jobb och stort engagemang har alla insett krävs. Några kan tänka sig att bli egna företagare i framtiden, andra känner sig tveksamma. Oavsett vilket har eleverna fått en liten inblick i vad entreprenörskap innebär.

Mer läsning

Annons