Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever med författartalang

Att fånga läsaren och skapa intresse är kanske viktigast av allt. I tävlingen Lilla Nobel sätts gymnasieeleverna på prov i sitt skrivande.

Annons
Segrartrio. Sayorah Ghulom Rahmon, Rasmus Viitanen och Alice Markström är vinnare  i Pihlskolans skrivartävling Lilla Nobel.

Årets tema var relationer. Utifrån detta hade eleverna på Pihlskolan uppgiften att testa sina författartalanger. En del kunde kasta sig ut bland ord, meningar och fraser utan problem, andra stötte på motstånd.

– Kändes väl inte helt självklart vad jag skulle skriva om. Var lite svårt i början, men när jag väl kom igång så gick det bra, säger Rasmus Viitanen som vann kategorin egna tankar.

Rasmus gillar egentligen inte att skriva, och skriver bara när uppgiften ges i skolan.

– Jo, lite överraskad blev jag över vinsten. Vad som är det vinnande konceptet har jag ingen aning om.

I sin text har han funderat och reflekterat över jordens roll i universum, skrivit om existentiella frågor.

– Jag har hämtat mycket från astrofysiken.

Att vara trygg i ämnet kan vara en nyckel till framgång tror eleverna.

– Man måste känna för det man skriver själv, vara intresserad och tycka det är roligt. Att ha den rätta känslan, tro på berättelsen själv är förmodligen viktigt, säger Alice Markström som vann kategorin novell.

Alice läser mycket och skriver gärna. Här finns även en spår av författardrömmar.

– Mamma säger alltid att jag borde bli författare, säger Alice och skrattar.

Den berättande formen passar Alice där hon blandar egna erfarenheter med fantasi. Novellen hon skrev i den här tävlingen handlar om en cancersjuk femtonåring.

– Cancer är ett ämne som berör nästan alla och det känns lättare att skriva om något som känns betydelsefullt.

Sayorah Ghulom Rahmon nickar instämmande. Hon valde kategorin dikt och kammade hem segern där.

– Vi jobbade med dikter i skolan just då så det passade bra att välja den formen. Jag var inne i tänket redan. Att skriva om relationer kändes inte alls svårt. Det finns ju i allt.

– Svårt? Nja, både ock. Jag har fått pussla och jobba en del för att få det hela att passa ihop. För att få läsaren att förstå vad jag menar.

Under en månads tid har eleverna fått arbeta med sina texter.

– Vi har fått en hel del skrivtid i skolan. Det har räckt för mig, säger Rasmus.

– Jag vill ha lugn och ro och har skrivit det mesta hemma, säger Alice.

Sayorah har kombinerat, gjort en del i skolan och en del hemma.

Alla nådde de målet.

– Alltid roligt att få bekräftelse, att någon tycker det man har skrivit är bra, säger Rasmus.

Vinnarpriset var 500 kronor till var och en.

Mer läsning

Annons