Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsätter satsa i Loka brunn

Spendrups bryggeri har investerat 65 miljoner kronor i Loka brunn under 2011 och en nybyggd vattensalong har öppnats. I år satsas ytterligare 7 miljoner kronor, bland annat på en badhuspark.

Annons
Badhuset i Loka är borta. Nu finns i stället en toppmodern vattensalong med affärsidén att saluföra en badupplevelse på Loka brunn. Marie Dahlgren, platschef, och Mia Spendrup, vd, i den nybyggda vattensalongen.

– Vi har gjort stora investeringar och 2011 blir därför ett mellanår för oss resultatmässigt. Vi räknar med ett överskott 2011 på kanske några hundratusen kronor. Däremot är prognosen för 2012 ett plus på 10 miljoner vilket då blir vårt bästa resultat hittills, säger Mia Spendrup, vd på Loka brunn.

Det var i november 2007 som Spendrups bryggeri köpte ett förlusttyngt Loka brunn från stiftelsen som drev anläggningen. Det första året redovisades minussiffror, men 2009 blev överskottet 1 miljon kronor och 2010 plus 5,7 miljoner.

– Att vi gör ett sämre resultat 2011 beror på att vi stängde badhuset i april och öppnade vattensalongen i oktober. Det påverkade vår gästbeläggning. Men nu har vi knökfullt. Vi har en årsbudget med en omsättning på 52 miljoner kronor och 26 000 gästnätter, med sikte på 32 000 gästnätter och över 60 miljoner kronor i omsättning.

Det gamla badhuset i Loka, byggt i mitten av 1980-talet, revs förra året och en helt ny vattensalong byggdes. Förra året inreddes även en vinsalong och 45 hotellrum totalrenoverades.

Det största byggprojektet på Loka i år blir en badhuspark som anläggs utanför vattensalongen.

– Vi väntar bara på att tjälen ska gå ur marken så att vi kan påbörja arbetet med parken.

När Spendrups övertog Loka brunn arbetade 50 personer på anläggningen. I dag jobbar 60 personer på Loka (fördelat på 50 årsanställda heltidstjänster) plus cirka 200 personer som timanställda.

– Vi har gjort neddragningar i verksamheten och minskat antalet mellanchefer på tjänstemannanivå. Men vi har också satsat på gästnära tjänster och anställt fler människor som jobbar med kundservicekontakt, säger Mia Spendrup.

Mer läsning

Annons