Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genvägen läggs ner

Persontågen på järnvägssträckan Kristinehamn-Ludvika, Genvägen, läggs ner. Orsaken är indragna statsbidrag.

Annons

Rikstrafiken vill inte längre ge pengar till persontågtrafiken på Genvägen. Nuvarande avtal löper ut i juni och den 19 juni slutar också persontågen att gå. Generaldirektör Ulf Lundin har tidigare sagt att man vill se ett helt regionalt ansvar för verksamheten. Han anser att Genvägen är mer av ett lokalt intresse.

Trafiken på Genvägen går i dag med underskott och finansieras av stat, landsting och berörda kommuner. Ungefär hälften av pengarna står staten för. Staten har genom Rikstrafiken under 2006-2011 satsat 8,25 miljoner kronor på Genvägen.

Intresseföreningen Bergslaget har engagerat sig i frågan tidigare och uppmanat Rikstrafiken att ge fortsatt stöd. Verksamhetschef Gunnar Linzie beklagar beslutet om indragna statsbidrag. Han framhåller att det krävs tid för att bygga upp en linje.

– Trafiken betyder oerhört mycket för orterna längs linjen. Det ger pendlingsmöjligheter i båda riktningarna vilket är viktigt för både arbeten och studier i orter som exempelvis Hällefors.

Hällefors kommunalråd Ritha Sörling (S) hade också helst sett en fortsättning. Inte minst nu när det arbetas med elektrifiering av sträckan Nykroppa-Kristinehamn, den sista felande länken. Här har Trafikverket satsat över 200 miljoner kronor.

– Genvägen har öppnat upp vår kommun mot Värmlandshållet vilket är värdefullt.

Varken Sörling eller Linzie har tagit ställning till om man ska agera med anledning av situationen som uppstått.

Fler passagerare behövs

Omkring 20 000 resenärer per år utnyttjar Genvägen. Mer än dubbelt så många passagerare behövs för att linjen ska vara försvarbar enligt Lars Bull, vd för Värmlandstrafik.

All kollektivtrafik går mer eller mindre med förslust påpekar  Bull och satsningar måste göras där behoven är störst.

– Då hamnar givetvis Genvägen i strykklass.

Resenärerna, varav hälften i dag är skolungdom, hänvisas nu till befintlig busstrafik. Bull tror få blir strandsatta, men man kan säkert känna sig drabbad. Resorna kommer att ta längre tid.

– Vi har också förklarat att en långsiktig lösning kräver moderna fordon, utbyggd trafik samt stadig finansiering. Diskussionen har pågått i 1,5 år, så frågan har verkligen behandlats.

Mer läsning

Annons