Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här byggs Hällefors Ekan

– Det började för fem år sedan med att jag ville bygga en träeka till mig själv. Förra året registerade jag bolagsnamnet Hällefors Ekan och nu har jag byggt 31 träbåtar.

Annons
– Jag får väl erkänna att jag tycker det är roligare att bygga träbåtarna än att ge mig ut på sjön med dem. Med det händer att jag tar mig en tur med min träbåt på Ösjön här intill ibland också, säger Klas.

På gården i Jönshyttan, utanför Hällefors, hemma hos Klas Sundberg står fler båtbyggarprojekt i olika stadier utplacerade.

– Den där båten ska vara klar nästa vecka. Det är en beställning från Stockholm. En bröllopspresent. Jag ska själv leverera båten till brudparet, säger Klas.

– Och där ser du en specialbeställning. Den kunden ville ha en durk i botten på sin båt.

Båtarna som byggs i Klas båtverkstad numreras. 31 ekor hittills har det blivit.

– Jag lär mig mer och förbättrar mina byggmetoder för varje båtbygge. Den första båten tog mig flera veckor att bygga. Nu hinner jag med en båt i veckan, alltså på 40 arbetstimmar.

Nu handlar det dock inte om blodigt allvar och en stenhård jakt på intäkter i Klas båtbyggarföretagande.

– Jag bygger båtar för att jag älskar att snickra. Jag gick i pension i maj förra året från jobbet på Ovako. Jag gick lite tidigare, jag är 61 år, just med tanken att jag skulle ge mitt båtbyggande mer tid istället.

Det som började som en dröm om att bygga sin egen träeka kom alltså att utvecklas till en produktidé, Hällefors Ekan.

– Först ville jag bara bygga en träbåt. Jag fick tag i ritningar och satte igång. Men jag fick fundera mycket och tänka ut egna lösningar i konstruktionerna. Jag hade en ritning men ingen detaljerad arbetsbeskrivning.

– Och jag har förändrat en del i utförande och i arbetsmetod allteftersom jag byggt fler båtar.

I originalritningen ska båten till exempel ha två bordbrädor längs med varje sida. Klas har tre.

– Det är svårt att hitta den bredden på brädor som krävs för två bordbrädor, därför använder jag tre istället.

Kvaliten på brädorna är viktigt när man är träbåtsbyggare. Få kvist i plankorna är ett grundkrav. Och det ska vara senvuxet träd, alltså träd som växt långsamt och därför har tätt mellan årsringarna.

– Gran är det bästa virket att göra botten och sidor av tycker jag. Och till akter och för använder jag furu.

Den första ekan, Hällefors Ekan nummer 1, har Klas kvar i egen ägo. Den ligger i Ösjön strax intill gården. Och fördelarna med träbåt framför platsbåt är flera tycker han.

– Träbåten ligger bättre i vattnet än plastbåtar. Och den går tyst fram över vattenytan. Men det är viktigt att sköta om sin träbåt regelbundet. Men sköter man sin träeka så har man en båt som håller i åtminstone 30 år.

Det finns ett genuint intresse för träekor hos många människor.

– Ja, framförallt är det väl äldre män som vill ha en träeka. Men även yngre personer har beställt träbåt av mig, säger Klas.

Arbete i verkstaden. Ännu en träeka under konstruktion i Jönshyttans båtbyggarverkstad. Båten byggs upp bit för bit, som ett pussel. Klas har utvecklat sin byggteknik och sin båtmodell allteftersom.

Mer läsning

Annons