Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Grythyttan är det redan julrusch

Det kan tyckas långt till jul, men för en glöggtillverkare råder det bråda tider. På Grythyttan vin buteljeras 1500 flaskor glögg i timmen.

Annons

Det slamrar och klirrar i produktionslokalen på vineriet. Via tjocka slangar leds färdig glögg från stora tankar till tappningsmaskinen. På långa led transporteras tomma flaskor framåt i maskinen, fylls med glögg, får kapsyl och etikett samt packas i kartonger.

– Vi gör 110 000 75-centiliters flaskor glögg i år. När vi är klara har åtta fullastade långtradare kört vår glögg till Systembolagets varulager i Stockholm, berättar Per Fritzell, vd på Grythyttan vin.

Och det är just det där med att bli klara. I mitten av november ska helst all glögg vara tappad och ivägskickad och det är ordentligt påställt på vineriet just nu.

– Det blir inte mindre stressigt med det maskinstopp vi hade förra veckan, men nu kör vi för fullt igen och vi räknar med att behöva jobba två-skift åtminstone i en vecka för att hinna med.

Produktionen av glögg ökar på Grythyttan vin. År 2000 gjordes första årgången glögg på 1500 flaskor. Den årsproduktionen kan företaget i dag buteljera på en timme. I fjol producerades 100 000 flaskor och i år höjs produktionen med ytterligare 10 000 flaskor.

– Företaget startade med hjortronvinet. Det gick bra, men vi hade produktionstid över som behövde fyllas.

Fler produkter togs fram, bland annat ett jaktvin. Men en ordentlig volymprodukt behövdes och det skulle bli glöggen.

– Vi startade glöggtillverkningen med målet att det skulle bli vår stora volymvara. Därför lade vi oss på ett lågt försäljningspris från början vilket gjorde att det tog fyra år innan vi kom upp i de volymer som krävdes för att kunna börja tjäna pengar på glöggen.

År 2009 såldes det 3,8 miljoner liter vinglögg och starkvinsglögg i Sverige. Försäljningsperioden beräknas huvudsakligen pågå i åtta veckor varav de fyra veckorna precis före jul är de mest intensiva då 75 procent av den totala glöggförsäljningen sker.

Glöggen från Grythyttan letar sig även utanför riksgränsen numera.

– Vi exporterar glögg till både Danmark och Norge, bland annat säljer Hurtigrutten glöggen året runt på sina båtar och vi tror att vi kan öka vår försäljning i Norge i framtiden.

GRYTHYTTAN

Att ta fram en glögg har krävt många timmar i laboratoriet. Skogsglöggen baseras på ett sötat fruktvin av lingon och blåbär. I övrigt är ingredienserna hemliga.

Hans Riese synar två provrör fyllda med glögg mycket noga. Han kontrollerar hur drycken har klarat filtreringen. Ett provrör innehåller glögg som har hettats upp till 70 grader, frusits och sedan tinats igen. Nu kontrolleras kvaliten efter den behandlingen. Det blir godkänt.

– Glöggen ska inte grumlas vid uppvärmning. Därför filtrerar vi den tre gånger innan den ska tappas på flaska.

Hans Riese är enolog och vinexpert. Han jobbar på vineriets laboratorium och har arbetat fram receptet som används i dag för glöggtillverkningen.

– Den första glöggen hade en alkoholhalt på 12 procent men den höjde vi till 15 procent. Kryddorna vi tillsätter löser sig bäst i högre alkoholhalt. Vi gör även en sötare glögg än ursprungsprodukten, även om vi fortfarande ligger lägre än många konkurrenter vad gäller sötman.

Redan i maj startar produktionen av julens glögg då ett vin jäses och smaksätts med kryddor. Sedan vilar det kryddade vinet i tankar fram till oktober då det filtreras och buteljeras.

Mer läsning

Annons