Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klagomål från anhöriga

Anhöriga klagar på kommunens läkemedelshantering och har kopplat in IVO. Kommunen har därefter genomfört vissa åtgärder.

Annons

I ett par av varandra oberoende ärenden har myndigheten IVO, Inspektionen för vård och omsorg, tagit emot klagomål från anhöriga.

Båda fallen gäller upplevda brister i läkemedelshantering samt bristande planering i samband med hemkomst från lasarett. Omsorgsnämnden ska redogöra för rutiner och svara på en rad frågor till IVO. Enligt kommunens svar har åtgärder samt samtal med anhöriga genomförts.

– Ett problem i sammanhanget är då en person inte kan prata för sig själv. Anhöriga, eller vänner, gör sig då till företrädare. Från kommunens sida kan vi aldrig berätta om enskilda personer, säger nämndordförande Barbro Stein (GL).

Stein säger att det kan uppstå konflikter mellan anhöriga och omsorgen. Meningarna kan vara delade om hur saker ska skötas.

– Det händer att en son eller dotter säger ifrån, påpekar att de som anhörig inte vill att det ska vara på ett visst sätt. Men från omsorgens sida måste vi ta hänsyn till huvudpersonen, den som tar emot omsorgen. Vi måste lyssna till vad personen i fråga själv vill. Det händer att bråk uppstår.

Omsorgsnämnden har svarat IVO där man anger att verksamheten nu fungerar tillfredsställande.

Mer läsning

Annons