Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunal kräver att förarna får behålla jobbet

Skriv in personalövertagade i villkoren när busstrafiken i Hällefors och Nora ska upphandlas på nytt. Det kravet ställer Kommunal på Länstrafiken.

Annons

– Där stödjer vi oss på skrivningar som en annan trafikhuvudman, Storstockholms lokaltrafik, SL, har idag. Den skrivningen har vi förmedlat till Länstrafiken, säger Clas Hellsing, ombudsman på Kommunal.

I veckan mötte han representanter från Länstrafiken samt landstingsrådet Jonas Karlsson (S) för att framföra fackets krav inför den nya upphandling av kollektivtrafiken Nora-Hällefors som ska ske efter sommaren.

– Idag togs inga beslut men de har förståelse för de krav vi framför, säger Clas Hellsing.

Han vill också se en skrivning att Länstrafiken ska kunna kontrollera och förkasta ”onormalt låga anbud”.

– Där har vi lämnat ett konkret textförslag som ger Länstrafiken rättigheten att kontrollera hur anbuden går ihop ekonomiskt.

Facket vill också att det ställs större krav på depåerna i den kommande upphandlingen.

– Ramperna vid depåerna i Hällefors och Nora är underdimensionerade och klarar inte av att hålla värmen i bussarna. Det ger problem för vår personal med kalla bussar under vintern, säger Clas Hellsing som också vill att Länstrafiken ska ställa hårdare krav på bussarnas däck.

– Vid tidigare upphandlingar fanns det med att däcken skulle ha ett mönsterdjup på 8 mm, vilket är hårdare än vad lagen föreskriver. Det kravet vill vi ha tillbaka.

Facket menar också att Länstrafiken borde bli bättre på att kontrollera hur de krav som finns i upphandlingen efterlevs.

– Det kan handla om standarden på bussarna och städning. Länstrafiken är för dålig på att kontroller att det man upphandlat efterlevs. Där erkände de också att de kan bli bättre, säger Clas Hellsing.

Det var förra veckan som Nobina, som i dag kör bussarna mellan Nora och Hällefors, meddelade att företaget säger upp avtalet med Länstrafiken från och med augusti 2014. Som orsak angav företaget att det varit svårt att få trafiken på sträckan lönsam.

Mer läsning

Annons