Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunens fastigheterska samordnas

Hällefors kommun har två fastighetsorganisationer, fastighetsenheten och det kommunala bostadsbolaget. Nu ska det utredas om verksamheterna kan samordnas.

Annons

Förut hade kommunen sin fastighetsförvaltning på entreprenad. År 2004 bestämdes det att förvaltningen skulle ske i kommunens egen organisation. Det som nu ifrågasätts är om det är vettigt att kommunen har två organisationer med näst intill likartat uppdrag; att äga och förvalta bostäder.

I ett grundförslag föreslogs det att Hällefors Bostads AB, Boab, skulle göra denna undersökning.

Men det tycker inte kommunstyrelsen är lämpligt. Boab kunde anses som part i målet varför det inte ansågs passande att bolaget skulle få utredningsansvaret, ansåg KS.

I stället ska kommunchef Lena Sahrblom göra utredningen.

I uppdraget ingår en inventering i Boab respektive kommunen kring ekonomi, fastighetsbestånd och personal.

Sedan ska konsekvenserna utifrån tre scenarier presenteras; samgående i ägarskap, samgående i drift/förvaltning och samgående totalt.

I ett eventuellt samgående ska hänsyn tas kring avtal, teknik, personal och investeringsmedel.

Senast den 30 juni 2010 ska utredningen vara klar.

Mer läsning

Annons