Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot kommunens upphandlingsrutiner

Revisorerna pekar på brister gällande kommunens upphandlingsrutiner, bland annat saknas en total överblick inom detta område samt att det ej kontrolleras att policy och lagar följs.

Annons

En granskning har skett av inköp/upphandling i kommunens verksamhet. I resultatet av denna talas om en svag styrning och uppföljning av inköp och upphandlingar.

Upphandlingspolicyn är väldigt allmänt skriven och ger inte någon större vägledning, framhåller revisorerna.

Inga väsentliga brister

De säger samtidigt att det i det hela sammanhanget inte handlar om några väsentliga brister i hur inköp och upphandling hanteras.

Men riktlinjer måste utformas kring upphandlingar, anser revisorerna. Riktlinjerna ska reglera hur upphandlingar ska genomföras och dokumenteras, vilka kompetenskrav som ska gälla på upphandlaren, vem som ska ha rätt att göra upphandlingen, hur rapportering ska ske samt hur kontroller ska genomföras för att se om inköp och upphandlingar sker enligt policyn, riktlinjer och lagstiftning.

Kommunstyrelsen har ansvaret för frågan och ärendet tas upp på styrelsens nästa möte.

Mer läsning

Annons