Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kultmöbel fyller 80 år

Trädgårdsfåtöljen A2 premiärvisades på Stockholmsutställningen 1930. Sedan dess har en halv miljon stolar tillverkats. 80 år senare säljer stolen bättre än någonsin.

Annons

Karl Lindkvist är vd på familjeföretaget Grythyttan stålmöbler. Han är fjärde generationen Lindkvist som driver verksamheten.

Det började en gång i tiden med smide, hästskor och yxor. När Karls farfar, Artur Lindkvist, så designade fåtölj A2 och visade den i Nordiska kompaniets monter på Stockholmsutställningen så etablerades samtidigt också vad som snart skulle komma att bli företagets flaggskepp och senare även en svensk möbel-klassiker.

– Fåtölj A2 utgör 75 procent av vår totala produktion. Vi tillverkar 15 000 A2-fåtöljer per år.

Den produktionen är tillräcklig för att klara efterfrågan på den svenska marknaden. Nästa steg för stålmöbelföretaget är att etablera stolen i utlandet.

Framgångssagan för A2 kanske kan tyckas självklar i dag, men för 25 år sedan var det faktiskt nära att modellen togs ur produktion.

– Vårt rekordår är 1955 med 32 000 tillverkade stolar, men försäljningen sjönk och vid mitten av 1980-talet gjordes bara 800 stolar om året. Det var plastmöbler som gällde och A2 hängde egentligen bara med hos oss på grund av slentrian, säger Karl.

Kultstatus

Så vände modevindarna vid slutet av 90-talet. Trädgårdsmöbeln från Grythyttan fick en renässans och stolen skulle strax få kultstatus i designkretsar.

– På 15 år ökade vi produktionen från 1500 till dagens 15 000 stolar.

Försäljningsframgångarna har flera förklaringar, enligt Karl Lindkvist. En faktor är att företaget satsat ordentligt med pengar på marknadsföring och reklam. Grythyttan stålmöbler omsätter 34 miljoner kronor om året och sju procent av detta viks åt reklam.

Carl Jan Granqvists mångåriga arbete med Grythyttans gästgiveri, restauranghögskolan och att sätta Grythyttan på Sverige-kartan har också fungerat som en draghjälp för stålmöbelförsäljningen.

En tredje orsak är kort och gott nostalgi.

– Många människor har egna minnen förknippade med möbeln från sin barndom, när de satt och drack saft hemma hos mormor och hade det rätta gunget i en fåtölj A2. Den känslan vill många återuppleva, säger Karl Lindkvist.

Mer läsning

Annons