Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Måltiden i skolan schemalagd

Skollunchen är också en lektion. På Klockarhagsskolan är måltiden schemalagd för samtliga elever. Man äter tillsammans i klasserna.

Annons
Rätt fokus. Skolmaten är ofta utskälld och får lätt dåligt rykte. Ett faktum Klockarhagsskolan i Hällefors vill förändra. Lunch som lektion har införts där alla elever sitter samlade klassvis i matsalen under en viss tid för att äta tillsammans.

När de små barnen ska gå till skolans matsal har det länge varit självklart att vuxna finns med. Klassföreståndaren följer med och äter tillsammans med eleverna, ser till att det är lugnt. Alla sitter kvar vid borden en viss tid.

– De äldre barnen har fått gå själva, men vi märker vissa problem. Många äter inte alls eller blir stressade av kompisar och kastar mat, säger Linda Igelström, rektor för de yngre årskurserna.

Därför har skolan infört lunch som lektion på schemat. Det innebär att alla elever från förskoleklass upp till årskurs 9 klassvis går gemensamt till matsalen.

– Vi ser detta som en lektion som alla andra. Rasten tas vid ett annat tillfälle. Eleverna ska sitta samlade med klassläraren. Ingen ska behöva oroa sig för att det inte finns plats. Alla sitter 20 minuter.

Maten i skolan är ett hett och omdebatterat ämne konstaterar Linda Igelström. Vem har inte hört om hur dålig skolmaten är?

– Ibland får vi indikationer att det pratas om sådant som inte stämmer alls. Rykten sprids sedan snabbt.

Linda Igelström hänvisar till en skolenkät genomförd av Boverket där det framkommer att vårdnadshavare efterfrågar mer information och vill vara mer delaktiga.

Därför bjuder skolan in alla vårdnadshavare till en informationskväll den 3 marsom konceptet lunch som lektion.

Tanken är att visa hur det går till i matsalen, skolan bjuder helt enkelt på en vanlig skollunch.

Maten serveras utifrån samma förutsättningar som eleverna möter varje dag.

På plats finns måltidschef Stefan Lahti som berättar om idén, om de mål och visioner

som skolan har kring måltiden.

Ulrika Sjökvist är enhetsansvarig i centralköket och tycker sig se en förändring i positiv riktning.

– Signaler från lärarna säger att eleverna upplever detta som bra.

Förutom målet att få fler elever att komma till matsalen och skapa en lugnare miljö finns en vision om att öka skolmåltidens status, men även att betona vikten av måltiden. Inte bara som en källa till energi, utan även som upplevelse.

– Pedagogerna får möjlighet att ta upp samtal runt måltiden, om vad eleverna äter. Vi hoppas att det ska ge större förståelse för matens betydelse i ett vidare perspektiv. Även ta upp diskussioner om att vi bör följa årstiderna i valet av råvaror, säger Ulrika Sjökvist.

Måltiden ska vara trivsam, bli en upplevelse, vara ett uppskattat avbrott på dagen som får tiden den förtjänar.

Det nya konceptet ska utvärderas efter runt ett år enligt Linda Igelström.

– Förmodligen tar det minst ett år innan vi ser riktiga resultat. Det tar tid att få in tänket, men vi är på god väg, säger Ulrika Sjökvist.

Vi hoppas det ska ge större förståelse för matens betydelse, säger Ulrika Sjökvist, enhetsansvarig i kommunens centralkök.

Mer läsning

Annons