Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Midvintersprintens köld var inte hård

Förra söndagen hade 80 anmält sig, på måndagen var det 92. – Det är först gången jag varit med om att sätta stopp för fler anmälningar, säger tävlingsledaren Anders Eriksson.

Annons
Grävde snö.  Mikael Tengelin, Nora MK och Per-Erik Andersson hade gjort en utflykt i terrängen utanför banan, men hade lyckats komma upp på spåret igen för egen maskin.

Det normala under senare år, berättar han, har varit att förlänga anmälningstider för att suga upp något ytterligare ekipage.

I vinter kortar en mild blöt höst, som varade till efter nyår, av rallyvintern.

– Det här är faktiskt första riktiga vintertävlingen. Säsongen har komprimerats och det har kört ihop sig. Vid de sista tävlingarna är det på gränsen med risk för besvärlig dagsmeja, säger Anders Eriksson.

Nora MK:s Mikael Tengelin fick känna på vinterförhållandena med sin Volvo 242. Han var ute och plogade snö bredvid vägen på ett ställe och en hel del snö fick grävas ur motorrummet i depån efteråt.

– Jag trodde aldrig att vi skulle lyckas komma upp på vägen igen, men det gick, säger han.

Lars-Göran Zetterlund satt bredvid Bo Karlsson i hans Opel Ascona.

Åker ni för vinst?

– Nej, för att det är kul. Jag körde en del rally på 1980-talet. Nu är det dags igen och jag håller på att bygga en egen bil, men i dag sitter jag här, säger Lars-Göran Zetterlund och pekar på framsätet utan ratt i Bo Karlssons bil.

Resultatlista se Hällefors motorklubbs hemsida.

Återfallsåkare. Lars-Göran Zetterlund var coodriver åt Bo Karlsson, båda tillhör hemmaklubben Hällefors MK.

Mer läsning

Annons