Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya krafter i byns butik

Ett par varvar ner, det andra upp. Stafettpinnen för matvarubutiken går vidare. Makarna Flygelholm lämnar över till Annlois Elefant och Janne Tuomi.

Annons
Stafettpinnen vidare. Ann-Britt och Sven Flygelholm lämnar efter många år över driften av matvarubutiken i Grythyttan till Janne Tuomi och Annlois Elefant.

Tiden bara flyger iväg konstaterar Ann-Britt Flygelholm medan hon packar upp varor. I över fyra decennier har hon jobbat i affären.

– Jag såg en annons i tidningen, sökte och fick jobbet. Det var 1969.

Då var Ann-Britt 17 år. När hon i början av 90-talet fick frågan om att överta verksamheten var svaret inte självklart.

– Absolut inte. Jag visste ju vad jobbet innebär. Men det var faktiskt Sven som tjatade.

Maken nickar instämmande. Han jobbade då heltid på industrin Fricweld, men fortsatte sin arbetsdag i hustruns butik i flera år. Sedan drygt tio år jobbar Sven enbart i affären, men för den skull har arbetsdagarna inte blivit kortare.

Visst har det varit tuffa år. Långa arbetsdagar blir ett måste och några fem veckors semester är det inte tal om.

– Vi har inte haft någon längre ledighet de senaste femton åren, säger Ann-Britt.

Men nu väntar en riktigt lång ledighet. Ingen av makarna talar om pensionering, där är de inte än.

– Vi ska bara vara lediga, göra det vi aldrig hunnit med. Träffa barnbarnen mer, sitta på sommarstugsbryggan och ta ett glas vin. Lapptäcket jag talat om kanske jag får gjort. Nåja, det blir säkert bra, men jag har nog inte riktigt fattat att jag ska sluta, säger Ann-Britt.

Ica-hyttan försvinner, men Tempo tar vid. Annlois Elefant och Janne Tuomi har massor av idéer och är ivriga att få ta vid. De förestår i dag Statoil i Hällefors, men den verksamheten blir nu bolagsstyrd. Första september drar de igång i Grythyttan.

– Det känns tryggt att lämna över. Annlois har frågat i flera år när vi ska ge oss. För oss är det viktigt att verksamheten lever vidare, säger Ann-Britt.

Att mycket jobb väntar är paret Elefant/Tuomi väl medvetna om. Båda är något av arbetsmyror.

– Det är skönt att ha ångan uppe, säger Annloise och Janne nickar instämmande.

Makarna Flygelholm framhåller att mötet med människor varit det roligaste och de nya affärsinnehavarna nickar igenkännande.

– Det är en drivkraft i sig. Lyckas man skapa goda kundkontakter ger det extra tändvätska. Att känna in mentaliteten på orten blir därför viktigt. Självklart vill vi tjäna pengar, men med enbart det för ögonen tappar man något oerhört viktigt, säger Janne.

Många tankar bollas mellan Annlois och Janne inför starten, men vad mer än utökade öppettider vill ingen av dem berätta om.

– Först drar vi igång, sedan får vi se, säger Annlois.

Franchising

Franchise är ett affärskoncept där en enskild företagare åtar sig att driva sin verksamhet inom vissa ramar. Franchisegivaren upplåter bland annat sitt varumärke. Kända franchisekoncept: Ica, McDonald’s, Statoil, Pressbyrån. Franchising startade på 1860-talet i Amerika med Singer symaskiner.

Ica har cirka 1330 butiker i Sverige där handlarna äger och driver butikerna själva enligt avtal med Ica för bland annat gemensamma inköp, marknadskommunikation och butiksutveckling.

Tempo har 140 butiksenheter runt om i Sverige. Varje butik ägs och drivs av enskilda handlare under ett profilavtal, ägt av Axfood.

Mer läsning

Annons