Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prova på i Hälsans hus

– Tänk på hållningen! Och lyft! Paula Olsson är instruktör på träningspasset Push lift. En av flera träningsmöjligheter i Hälsans hus i Grythyttan.

Annons
Kraftsamling. Träningspassen Push & lift i Hälsans hus lockar många. Elin Gustavsson längst fram har på senare år fått snurr på sin kontinuerliga träning.

Pulsen ökar, svetten lackar och andningen blir emellanåt ansträngd. Paula Olsson är träningsinstruktör och manar på deltagarna i gruppen.

– Allt fler upptäcker oss och intresset för träning över huvud taget ser ut att öka, säger Adam Larsson som sköter receptionen för Hälsans hus som drivs av Örebro universitets idrottsförening.

Runt 500 aktiva medlemmar rör sig i huset, nyttjar gymmet och de olika träningspassen.

– Sedan starten 2007 har det varit en ständigt uppåtgående kurva. Just nu är intresset för de lite tuffare passen, som Russian circle och Push lift, riktigt stort, säger Adam.

Att tillströmningen är lite större i början av året är ett faktum. Nyårslöften ska infrias och prova-på-veckan som pågår är populär.

Elin Gustavsson, själv ledare för zumba-passen, ska vara med på Push lift i dag.

– Mot slutet av terminen har vi de allra tappraste kvar, säger hon och skrattar.

Elin har blivit en av de trogna, men så har det inte alltid varit. Under många år tränade hon nästan inte alls.

– Som många ville jag komma igång, men så dök någon välkomnande förkylning upp och jag kom av mig.

Zumban var vägen in.

– Det kändes inte som om jag tränade. Det var ju så kul. Men så stod vi utan ledare...

Elin hade fått styrkan och konditionen. För att kunna fortsätta träningen blev hon själv ledare. På den vägen är det.

Paula manar på sina deltagare, håller ett öga på att övningarna görs rätt och vägleder genom programmet.

– En rolig, säker och bra träning. Man får både råstyrkan och den funktionella styrkan.

Skivstänger och den egna kroppen utgör redskapen.

– Du behöver inte alls vara stark när du börjar. Men det är viktigt att lyssna på den egna kroppen och lägga nivån rätt. Tar kanske ett par gånger innan man hr ett flyt.

Annica Wikman är en ivrig träningsmänniska.

– Är med på allt, säger hon och skrattar.

För Annica är träning viktigt och självklart.

– För att klara vardagen och det stillasittande jobbet jag har.

Anna Börjel nickar instämmande.

– Sen är det jätteroligt. Man blir helt enkelt glad, säger hon.

Vinsterna med träning är många. En ansträngning som lönar sig på sikt.

– Och det är ju som vi vet aldrig för sent att börja träna, framhåller Elin Gustavsson.

Just nu pågår prova-på-vecka i Hälsans hus där det är möjligt att testa de olika passen men även prova hur det är att träna i gymmet.
Pass på. Paula Olsson är instruktör och gör en runda bland deltagarna för att hjälpa till om så behövs.
Hela kroppen får sitt i träningen Push & lift. En av flera träningsformer som finns i Hälsans hus, Grythyttan.
Tänk på hållningen uppmanar Paula Olsson som är instruktör.
Lockar. Intresset för träning ser ut att öka hela tiden konstaterar Adam Larsson som jobbar i receptionen.
Välmåendet. Att träna är bra för hälsan det säger alla forskningsrapporter. I Hälsans hus finns en rad pass att välja mellan.

Mer läsning

Annons