Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samarbete i fokus hos folkhögskolan

– Kom igen! Upp på stolen. Alla ska vara med.Det krävdes samarbete i övningarna som Hällefors folkhögskola ordnade under aktivitetsdagen för länets folkhögskolor.

Annons
Koncentration. Att inte få titta men samtidigt försöka skapa en rektangel av repet var en av många kniviga uppgifter som krävde samarbete när Hällefors folkhögskola arrangerade aktivitetsdag för folkhögskolorna i Örebro län.

Grupperna cirklade runt på de olika stationerna som fanns utplacerade omkring Hällefors folkhögskolas lokaler i kvarteret Polstjärnan. Ett myller av människor var samlade som under glada tillrop hejade på varandra i de olika tävlingsmoment som pågick.

– Om alla är här kan vi vara 574 personer, säger eleven Linus Renhammar som tillsammans med skolkamraterna Fanny Söderberg och Markus Smedh fungerade som värdar under dagen.

Eleverna har tillsammans med lärarna på skolan planerat och lagt upp programmet innan de tog emot gästerna från folkhögskolorna i Karlskoga, Örebro, Fellingsbro och Kävesta.

Flera från arrangörshåll berättade man att detta gjorde  för att skapa gemenskap, få träffa elever från andra skolor och ha en kul dag tillsammans.

Och nog såg flertalet ut att ha roligt. Hejaramsorna hördes här och där liksom jublen när olika uppgifter var avklarade. Alla aktiviteter gick ut på att samarbeta. Hela havet stormar där hela gruppen skulle stå på så få stolar som möjligt var knepig, men det var även uppgiften att få pennan, fastsatt på ett snöre, ner i en flaska och samtidigt blunda. Genom lagledarens vägledning gick det ändå till sist.

– Det här är jättekul och vi får göra nya bekantskaper, säger Therese Lyckberg Bergeborn och Martina Olsson från Karlskoga.

– På detta sätt, med lagarbete, måste vi verkligen prata med varandra också, tillägger de skrattande.

En avslappnad stämning med många skratt infann sig snabbt i och kring skolan där Linus, Markus och Fanny höll ett vakande öga över hela tillställningen.

– Hittills har allt fungerat riktigt bra, säger Linus.

Hela havet stormade och alla skulle få plats på stolarna. Här krävdes samarbete för att lyckas och få så mycket poäng som möjligt.
Alla ska med. Trångt och vingligt blev det på stolarna när trummorna slutade ljuda. En variant av leken Hela havet stormar var ett uppskattat inslag.
Uppgiften var att pricka rätt med tennisbollen.
Pricksäkert. Här gällde det att ha tungan rätt i munnen för att få tennisbollen på rätt plats.
Dragkamp som hette duga. Alla tog i så mycket de orkade.
Ögonbindel på inför nästa utmaning.
Förberedelser inför nästa uppgift.
Att blunda och samtidigt få ner pennan i flaskan var en tuff uppgift. Lagledaren fick vara allas ögon i sin vägledning.
Att med förbundna ögon slå till säcken i luften var knepigt. Kamraterna i laget vägledde.
Alla fick prova de olika uppdragen. Ibland var deltagarna vägvisare eller blev vägvisad. Ingen av uppgifterna var särskilt enkel.
Lite läskigt kändes det att sticka ner handen i ett okänt innehåll i en skål. Haidur Haidar och Thanh Hoang känner och ska gissa vad det är. Julia Gustavsson och Salla Loper, elever på Hällefors folkhögskolas teaterlinje i Örebro höll i aktiviteten.
Kön ringlade sig lång vid lunchtid då det bjöds på grillad korv, potatissallad och bröd.

Mer läsning

Annons