Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor tågsatsning invigd

Trafikverket satsar 570 miljoner kronor för att totalrusta spårsträckan Hällefors-Ställdalen. Ytterligare 200 miljoner satsas för elektrifiering mellan Nykroppa-Kristinehamn. Därefter förbättras sträckan Ställdalen-Kil för 600 miljoner.

Annons

Alltsammans ingår i en större nationell strategi för att mer effektivt kunna leda godståg från Norrland till Göteborg genom Bergslagen, samt att förbättra för den regionala godstågtrafiken inom Bergslagen.

– Nu skapar vi större möjligheter att flytta godstransporter från väg till järnväg. På sikt ökas kapaciteten på sträckan och godstrafik flyttas från Västra stambanan till godsstråket väster om Vänern, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket.

På torsdagen hölls en officiell första spadtaget-ceremoni i Hällefors för att markera starten på de investeringar som nu görs. Spårbyten sker mellan Hällefors-Ställdalen, en sträcka på 37,5 kilometer, och det arbetet fördelas på två år.

Den 22 juni invigs projektet Kristinehamn-Nykroppa, en 38 kilometer lång tågsträcka som kallas för ”den felande länken”. Spårsträckan är nämligen inte elektrifierad, vilket innebär att eldrivna lok ej kan nyttja sträckan. Antingen måste ellok köra en omväg eller så krävs det diesellok på sträckan.

– I år sker spårarbeten och kurvrätning, nästa år genomför vi elektrifieringen, berättar Anders Gustavsson, beställare på Trafikverket, om projektet Nykroppa-Kristinehamn.

Att förse spårsträckan Ställdalen-Kil med ett nytt signalsystem finns med i Trafikverkets framtida planer, men ett exakt startdatum för när det projektet inleds finns inte.

Resultatet av de tågtrafikförbättringar som nu ska ske förväntas bli kortare transporttider på spårsystemet, utökad tågtrafik samt möjlighet till tyngre godstågtransporter.

Mer läsning

Annons