Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sunes Edslar ska till Finland

För tjugo år sedan köpte Sune Ståhl sin första Edsel. Det blev ett bilintresse som bet sig fast. I dag är hela familjen engagerade i bilarna. Nu ska två av Ståhls Edslar visas upp i Finland.

Annons
Mot Finland. Och Tampere hotrod show. Två av familjen Ståhls Edslar skeppas över för att visas på entusiastmässan till helgen. På bilden tre generationer Ståhl; Sune, Mikael och Jonathan.  BILD: ANDERS ALMGREN

Han kan med rätta kallas för Mr Edsel. Han har investerat massor av tid och omtanke i alla de Edslar som han har renoverat.

För tillfället finns sju Edslar i familjens ägo.

– Fem av dem är i körbart skick och vi har två nedplockade som ska bli till en bil så småningom, säger Sune.

Till helgen är det Hotrod show i Tammerfors i Finland. Det är en stor mässa för entusiastfordon i klass med svenska Elmia-mässan i Jönköping.

Sune har deltagit vid flera stora mässor och bilträffar och har fått prisbucklor för sina minutiöst renoverade fordon flera gånger. För en tid sedan kontaktades Sune och sonen Mikael av arrangörerna för mässan i Tammerfors.

Herrgårdsvagn från 1960

– Jag har en Edsel Villager herrgårdsvagn årsmodell 1960. Den tillverkades bara i 216 exemplar och den här är den enda renoverade bilen av den modellen i Europa, berättar Sune.

Den bilen ville finländarna ha med på mässan. När de dessutom fick veta att Ståhls har alla årsmodeller av Edsel convertible, 1958, -59 och -60, ville mässarrangörerna ha en av dessa med på utställningen också. Just 1960 Edsel Ranger convertible, som också ska med till Finland, tillverkades bara i 76 exemplar och är om möjligt ännu mer sällsynt än herrgårdsvagnen.

Reser till Finland

Nu reser sex av medlemmarna i familjen Ståhl över till Finland för att delta i klassikermässan.

För den som vill se Edslar i Hällefors så erbjuds tillfälle till det på nostalgidagen första helgen i juli.

– I fjol var det tolv Edslar med på nostalgidagen, ler Sune.

Tips: Besök familjen Ståhls hemsida på internet (www.mredsel.se).

Edsel

Ford-fabrikens satsning på Edsel blev en ekonomisk katastrof. Kalkylen var en försäljning av 200 000 bilar bara det första året.

Hösten 1957 startade tillverkningen. Nya fabriker skulle byggas och utvecklingskostnaderna för bilen hade varit 250 miljoner dollar. Men bilarna blev svårsålda och hösten 1959 togs beslutet att lägga ned produktionen.

110 847 Edslar byggdes innan bilmodellen lades ned för gott. Varför bilen var svårsåld finns olika teorier om. En teori är designen som inte föll de amerikanska köparna i smaken. En annan troligare orsak till säljfiaskot är en lågkonjunktur i samverkan med en hård konkurrens på bilmarkanden.

Mer läsning

Annons