Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågperrong i Hällefors ska bli längre

Tågperrongen i Hällefors ska flyttas och förlängas. Under byggarbetet stängs tågtrafiken förbi Hällefors av helt.– Vi kommer att arbeta dygnet runt i treskift, berättar Timo Järvinen, projektledare på Trafikverket.

Annons

Plattformen, eller perrongen i Hällefors, ska alltså både flyttas och bli längre.

Befintlig plattform rivs och en ny byggs, den förlängs från 55 till 110 meter för att fler tågvagnar ska kunna tas emot.

– Vi ska även göra en mängd andra arbeten på området, som att montera nya tågväxlar och utföra omfattande kabelarbeten.

Där de nya växlarna ska byggas behöver den gamla banvallen schaktas bort och fyllas ut på nytt. Det betyder att 15 000 kubikmeter jord ska grävas upp och flyttas.

– Vi försöker placera jordmassorna inom området för att minska transportsträckorna och belastning på miljö.

Under vecka 33 och vecka 35 stängs tågtrafiken förbi Hällefors av helt.

– Då jobbar vi dygnet runt vid bangården i Hällefors för att hinna med allt som ska göras.

Senare ska kommunen bygga om resecentret i Hällefors. Den totala kostnaden för ett nytt resecentrum beräknas till 4,7 miljoner kronor. Kommunen investerar 1,5 miljoner kronor och övriga kostnader ska täckas genom statliga bidrag via bland annat Trafikverket och Regionförbundet i Örebro.

Arbetet vid bangården i Hällefors ingår i ett större projekt för kapacitetshöjning av järnvägssträckan Kil-Ställdalen. Totalt en 14 mil lång tågsträcka ska förbättras för en utökad och tyngre tågtrafik. I sommar byggs bland annat en ny mötesstation i Bredsjö.

Mer läsning

Annons