Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teknik på schemat

Ett tätare samarbete mellan Snäckeskolan och Rinman education har etablerats. Tillsammans genomför man en uppfinnartävling där elever i årskurs 4-5 jobbar med gymnasieeleverna. Syftet är att öppna ögonen för teknikämnet i yngre åldrar.

Annons
Amanda Bengtsson ska testa hur det är att svetsa och tar på sig handskarna. Sara Pettersson som läser första året på Rinman education ska visa.

– Att svarva verkar kul, säger Julia Larsson och visar upp snurran som just tillverkats i en cnc-svarv. Hon är en av eleverna från Snäckeskolan som har möjlighet att delta i en tekniktävling som genomförs i samarbete med gymnaiset på Rinman education. Den här dagen gör grundskolan ett studiebesök i Teknikens hus där Rinmans gymnasieelever studerar.

– Alla i årskurserna 4-5 får i olika grupper och omgångar titta närmare på lokalerna och vad som finns här. Nästa steg är att gymnasieeleverna kommer till vår skola och berättar om material och olika förutsättningar, säger läraren Katinka Molander som tillsammans med kollegan Ulrika Andersson genomför projektet.

Idén är att använda arbetslivet som lärmiljö. Genom en konstruktions- eller uppfinnartävling med teknik som utgångspunkt ska eleverna skapa något tillsammans. Tanken är att bilda grupper där gymnasie- och grundskoleelever samarbetar.

– Grupperna ska tänka helt fritt. Planering och framtagande av skisser sker hos oss på Snäckan. Därefter tar grupperna med sig tankegångarna till Rinman och verkställer sina idéer. En jury ska sedan utse en vinnare, säger Katinka Molander.

Syftet är att lyfta teknikämnet i undervisningen, få eleverna på ett tidigt stadium att bekanta sig med miljön och förutsättningarna.

– Många har inte en aning om vad det handlar om. Det här är ett sätt att höja statusen på tekniska yrken. Samarbetet befäster också de äldre elevernas kunskaper vilket är positivt, säger Katinka Molander.

Sandra Anttila är tveksam men provar svetsning efter noga övervägande. Sebastian Bjervner i GT1 instruerar.

– Jo, nu känns det bra när jag har testat. Det var inte så svårt som jag trodde, säger Sandra när hon tar av sig skyddskläder och mask.

– Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att jobba här, säger Julia Larsson och får medhåll från flera av sina skolkamrater.

– Min syster pluggar här, så jag kanske också ska göra det, säger Amanda Bengtsson.

Precision krävs för att styra en robot. Marcus Valdén testar och får tips av Rinmaneleven Johan Peter Tysklind.
Manövreringen påminner en del om dataspel. Andreas Schuster styr kroken dit han vill. BILD: BIRGITTA SKOGLUND

Mer läsning

Annons