Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tuff träning ger slående resultat

Svetten lackar, pulsen rusar. Musklerna värker och mjölksyran pumpar i hela kroppen. Boxpasset är jobbigt, men har effekt.

Annons
Högintensivt. Box-styrkepasset är en genomkörare för hela kroppen. Här tränas både kondition och styrka. Med intensiva intervaller i parvisa övningar jobbar deltagarna så svetten sprutar.

Redan från start är det intensivt. Jenny Liodden uppmanar deltagarna att plocka fram hopprepen och några minuters uppvärmning inleder box/styrkepasset. Det är Hällefors gymnastikförening-aerobic som står bakom aktiviteten i sporthallens källare.

Därefter är

det full fart i närmare åttio minuter. Jenny har hållit i ledarskapet under ett år. Själv har hon sysslat med olika slags träning så länge hon kan minnas. Nu tränar hon i stort sett dagligen, på olika sätt.

– Box/styrka är himla roligt. Hela kroppen får sig en ordentlig genomkörare. Det är en intensiv träning där vi ligger mycket på maxpuls.

Jenny berättar medan hon förbereder sig, plockar fram prylar och säger hej till deltagare som släntrar in en efter en. Passet är uppdelat i olika delar som avlöser varandra utan längre vila. Förutom några kortare avbrott för vätskeintag.

– Att dricka är jätteviktigt, men det måste också förberedas. Man ska helst dricka hela dagen, pytsa i sig allt eftersom. Man får gå på toa en del, men det är det värt. Att dricka mängder under själva passet är inte så bra. Helst ska det gå ett par timmar efter att man ätit.

Boxningshandskar

och mittsar plockas fram. Parvis jobbar gruppen vidare. En slår, den andre tar emot och parerar.

– Kom igen! Lite till orkar ni!

Jenny manar på, men jobbar lika hårt själv. Instruerar, peppar, räknar ner i antal upprepningar och sekunder.

– Nu är det bara fem övningar kvar. Fyra-tre-två ... Klart!

Jenny anpassar

nivån efter deltagarna och påpekar då och då hur viktigt det är att själv känna vad man orkar. Hon ger också olika alternativ till övningarna.

– En fördel med den här typen av träning är att du kan ta i utifrån dina egna förutsättningar. Du bestämmer själv hur hårt du ska ta i. Det här passar verkligen alla. Visst är det jobbigt, men det är så roligt att man glömmer bort tröttheten.

Mjölksyran ger sig till känna, armar och ben känns som bly mellan varven. Men så byter Jenny övning och ny energi rinner till. Då passet är upplagt i parövningar, där intensiteten därmed också är växelvis, ges lite vila med jämna mellanrum. Kort, men betydelsefull.

– Gör det också lättare att ta i. Man vet att det är snart min tur att få stanna upp en smula, säger Jenny.

Stretching avslutar. Alla pustar ut.

– Första gången jag kom hit trodde jag passet var runt 40 minuter. Då var hälften kvar ... Trodde jag skulle gå åt. Kändes som det värsta jag varit med om, säger Nicolina Axelsson.

Men redan veckan efter, när värsta träningsvärken lagt sig, var Nicolina tillbaka.

– Jo, det här är ju jättekul!

– Visst är passet hårt, men så klarar man av allt på en gång. Man känner sig nöjd, säger Maria Ström.

Känslan av att orka och att bli starkare är behaglig. Den är många beredda att jobba för.

Pulshöjande. Eva-Karin Larsson och Marie Bäck peppar varandra i en av boxningsövningarna.
Hela kroppen. Mot slutet av passet har Jenny Liodden lagt in några övningar där rygg och mage får sig en omgång.
Balans. Övningar som ger kroppskontroll.
Boxträning är inspirerad av olika kampsporter. Christoffer Edman jobbar hårt.

Box-styrka

Box-styrketräning är en intensiv och pulshöjande träningsform där deltagarna parvis turas om att sparka och slå på mittsar (en form av slagkudde). Deltagarna använder tunna boxningshandskar.

Träningen är inspirerad av olika kampsporter men med något enklare tekniker.

Box är upplagd som gruppträning, främst tänkt som konditionsträning. Ofta läggs även vissa styrkeövningar som situps och armhävningar in i programmet.

I box tränas hela kroppen. Förutom kondition och styrka jobbar man med rörlighet, balans, spänst och uthållighet.

Träningen sker oftast till taktfast och medryckande musik.

Mer läsning

Annons