Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turistmässa bjöd på doft och smak

Något att bjuda på eller en iögonfallande dekor kan locka besökare. Att sticka ut är viktigt. Pihlskolans elever har hållit turistmässa.

Annons
TROVÄRDIGHET. Kunskap ger trygghet men förmedlar också något gediget.Josefine Hjalmarsson har själv besökt Jämtland många gånger och kunde under Pihlskolans turistmässa på ett övertygande sätt berätta om landskapets olika turistattraktioner.

Personligt tilltal är viktigt, men även att vara påläst. Men först måste besökaren upptäcka och lockas till just din monter.

– Inte helt enkelt, men jag tror på att ha en egen historia, säger Amanda Edström som marknadsförde Dalarna när elever på Pihlskolans hotell- och turistprogram ordnade turistmässa.

– Jag har lånat min mormors klänning plus skidorna från 1920-talet som gått i arv inom familjen och använts flera gånger i Vasaloppet, säger Amanda och berättar om hur hon tänkt och byggt upp sin monter.

Johan Joacobsson är på samma linje.

– Genom min mor har jag ett ursprung i Lappland. Därav mitt val.

– Det är lättare att prata om något på ett övertygande sätt om man själv har en relation till det man marknadsför, säger Josefine Hjalmarsson som presenterade Jämtland.

Med egna upplevelser i bagaget är det enklare att svara på frågor och göra ett äkta intryck tror Josefine.

Att bjuda på någor är inte heller fel.

– Ju fler sinnen som aktiveras desto lättare är det att få folk att komma ihåg, säger Antonia Samuelsson som lockar med småländsk ostkaka.

Mer läsning

Annons