Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga fick en push i jobbtänkandet

Visst finns det jobb, men det gäller att välja rätt väg. Och har rätt attityd. Elever på Klockarhagsskolan fick en lektion i Arbetsmarknadskunskap.

Annons
Engagemang. Oskar Axelsson, kommunikatör inom projektet Arbetsmarknadskunskap, besökte Klockarhagsskolan försökte ge en bild av verkligheten efter skoltiden. En inspirationslektion som ska bygga på dialog med ungdomarna.

Oskar Axelsson, kommunikatör i projektet Arbetsmarknadskunskap, mötte elever på Klockarhagsskolans högstadium för att prata framtid, utbildning och jobb.

- Ni ska snart göra ert första viktiga val i livet. Välja till gymansiet, säger Oskar och kastar ut en rad olika frågor i klassrummet i en inspirationslektion med tema arbetsmarknad.

Att utbildning leder till jobb är ingen nyhet för unga, men vägarna dit är både många och snåriga. Projektet Arbetsmarknadskunskap drivs av Handelskammaren med syfte att skapa medvetenhet hos unga hur verkligheten utanför skolan ser ut, vad de har att vänta sig. Även lärare och föräldrar ska med på tåget.

Enligt Oskar Axelsson råder stor omedvetenhet om hur arbetsmarknaden faktiskt ser ut i dag samt vilka olika möjligheter som finns.

- Barn på lågstadiet tror att det bara finns runt tjugo yrken. Den uppfattningen finns kvar då de unga ska göra sina gymnasieval.

Han visar upp en lista som radar upp 8 677 olika yrken i Sverige.

Eleverna engagerades, svarade på frågor och diskuterade.

- En hel del nytt. Jo, jag lärde mig något, säger Andreas Niittymäki som tyckte lektionen var bra.

Medhåll fick han från Johan Waller och Abdi Farah.

- Läraren var bra på att förklara. Jag lärde mig ganska mycket faktiskt, säger Anton Eriksson som siktar på teknisk utbildning i Örebro för att bli ingenjör.

Drivkrafter. Alla är vi vandrande reklampelare framhåller Oskar Axelsson och framhåller vikten av att visa omgivningen respekt och ha en just attityd på vägen mot ett yrke.

Lite om Arbetsmarknadskunskap

Konceptet Arbetsmarknadskunskap är skapat av föreningen Jobba i Västerås.

Handelskammaren äger i dag projektet och genomförs nu i Örebro län. Projektet stöds av en rad aktörer, bland annat Örebro läns landsting och Regionförbundet Örebro samt flera privata företag.

Först ut att delta i projektet i Örebro län är kommunerna Hällefors, Lindesberg, Lekeberg och Örebro.

Målgruppen i projektet är huvudsakligen ungdomar 13-19 år.

Syftet är att höja kunskapen om arbetsmarknaden hos unga, som ska öka deras möjligheter att välja vägar som leder till arbete.

Målet är också att öka kontakten och samverkan mellan skola och arbetsgivare.

Vidare ska projektet bidra till att ungdomar får ökad studielust och tidig motivation. Tanken är också att bryta konservativa och könsstereotypa val av utbildning och yrke.

Källa: Handelskammaren Mälardalen

Mer läsning

Annons