Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Värmlandstrafik vill satsa på Genvägen

I juni 2011 lades persontågtrafiken mellan Karlstad-Borlänge, den så kallade Genvägen ner. Missnöje med nedläggningsbeslutet finns och flera kommuner vill nu att Trafikverket ska satsa pengar på Genvägen igen.

Annons

– Vi vill ha tillbaka två dagliga turer i båda färdriktningar som förut. Man har lagt ned den här trafiklinjen när förutsättningarna nu blivit som allra bäst, med elektrifieringen av Nykroppa-Kristinehamn som precis är klar, säger Bjarne Olsson (S), kommunalråd i Kristinehamns kommun.

Elektrifieringen medför att tågen på Genvägen nu skulle kunna vara eldrivna i stället för dieseldrivna.

Tågen trafikerade norra delen av Örebro län och stannade i Grythyttan, Hällefors, Bredsjö och Ställdalen. När den statliga myndigheten Rikstrafiken drog in stödet till Genvägen lades linjen ned.

Förra veckan hade kommunerna Kristinehamn, Storfors och Hällefors ett möte med Värmlandstrafik för att diskutera en eventuell uppstart av Genvägen. Nu har samtliga nio kommuner längs Genvägen kontaktats för att utröna intresset för en nystart av Genvägen.

– Värmlandstrafik är positiva till att satsa pengar på det här, medan Länstrafiken i Örebro och i Dalarna är mer tveksamma, säger Bjarne Olsson.

Att köra Genvägen två dubbelturer per dygn beräknas kosta 8–9 miljoner kronor per år. Enligt Bjarne Olsson handlar det inte om att kommunerna ska skjuta in nya pengar i satsningen utan det ekonomiska ansvaret för Genvägen ska delas mellan Trafikverket och de regionala trafikmyndigheterna.

Till den 15 februari 2012 ska de berörda kommunerna lämna sina svar om hur de ser på en nystart av Genvägen och om de ställer sig bakom en kommunal uppvaktning av Trafikverket i frågan.

Mer läsning

Annons