Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

73 meter energi på väg till djungeln

Mitt i mörkaste natten stannade ett ”vidunder” till vid Hallsbergs station. Besten vägde 600 ton och var 73 meter lång.I själva verket var det en transformator för energiöverföring, på väg från ABB i Ludvika till Brasiliens djungel.

Annons
Enkel biljett till Brasilien. Den 73 meter långa och 600 ton järnvägsvagnen drog många nyfikna blickar till sig när den sakta stånkade fram i landskapet i helgen, från Ludvika, genom Närke via Hallsberg och vidare för båttransport från Oxelösund . Bild: Torbjörn Åker

Den som blev sittande på järnvägskrogen i lördagsnatten och råkade kasta en blick ut mot perrongen tänkte nog att det måste ha blivit ett glas för mycket.

Utanför fönstret tornade plötsligt något grått och kollossalt upp sig.

– Vi var tvungna att ta ”vidundret” via Hallsberg, den sträcka som har starkast järnvägsspår, säger Torbjörn Åker från ABB, en av nio personer som bevakade transporten.

Specialtillverkad

Järnvägsvagnen är specialtillverkad av ABB med 32 hjul i vardera änden. Lastad med transformatorn blev det 614 ton som rullade iväg från Ludvika i lördags. Som enskild last har inget liknande forslats tidigare på järnväg, och man kan fråga sig varför det gjordes nu.

– Det är världens största HVDC transformatorer, och de görs bara i Ludvika, förklarar Torbjörn Åker.

Transformatorns kärna består av över 60 000 plåtar som är 0.27 mm tjocka. Om man lägger dem efter varandra kan man gå från Ludvika till Stockholm, upplyser Torbjörn Åker för att beskriva vidden av det hela.

Enheten ska transporteras med båt från Oxelösund till Manaus i Amazonfloden. Efter omlastning där går den på pråm på floden Rio Madeira hela 150 mil till Porto Velho. Sju stycken transformatorer skall levereras på detta sätt från Ludvika! Totalt är Brasilien-projeket en affär på fyra miljarder för ABB i Ludvika.

– Det handlar om att skicka energi över hela djungeln. Energin som produceras i Porto Velho skall överföras till Sao Pauolo/Rio-området, berättar Torbjörn Åker.

För att ta de gigantiska transformatorerna till Oxelösund har ABB bekostat utbyte av cirka 30 000 järnvägsslipers mellan Nyköping och Oxelösund. I övrigt visade ”genrepet” att rälsen på sträckan stod pall för trycket.

Två centimeter

Fast det var precis på gränsen att lasten var för tung, det rörde sig om en marginal på två centimeter. Tågfärden tog 26 timmar och följde en minituös planering som fyllde en bok på 58 sidor.

– I Hallsberg gick det fint. Men när vi kom till Flen hade det blivit halt i kylan så man fick sanda rälsen för att vi skulle komma uppför en backe där. Efter Flen kunde vi bara åka i tio kilometer. Men i stort sett har allt gått väldigt bra.

Till och med tidtabellen har hållits, nästan 100-procentigt. Och det var ju väl det, med tanke på att ”biljetten” Ludvika-Hallsberg-Oxelösund kostade drygt en miljon kronor.

Mer läsning

Annons