Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bakom kulisserna på polisstationen

På lördag är det återigen dags för lördagsöppet hos polisen i Hallsberg. Då finns bland annat chans att söka pass, något som polisens administratörer tar hand om. Men hur ser egentligen administratörernas arbete ut? NA har följt med bakom receptionsdisken.

Annons
Service. Johan Sandström, administrativ samordnare, och Carola Berglund, assistent, är beredda på att ta emot besökare i receptionen på polishuset i Hallsberg.

Klockan är nio och receptionen på polisstationen har precis öppnat. Ofta är det någon besökare som hänger på låset, men just i dag är NA först på plats.

– Hej och välkommen, hälsar två leende ansikten bakom disken.

Johan Sandström, administrativ samordnare, är en av dem och har jobbat inom polisen i snart tio år.

– Jag trivs verkligen bra, man träffar så mycket människor och det är ett varierande jobb, säger Johan.

Sex personer totalt arbetar med administration på Hallsbergsstationen.

– Vi är inte poliser, utan civilanställda, säger Johan.

Receptionen är en del, och kanske den mest tydliga. Det är hit man kommer för att söka pass och id-kort, hämta blanketter, lämna in hittegods och mycket mera. 6 000 ansökningar för pass och id-kort hanteras varje år, och 450 hittegods. Många kommer också in för att göra en anmälan, men oftast kontaktas då en polis.

– Det händer flera gånger varje dag att folk kommer in med anmälningar och ärenden som vi administratörer inte har hand om. Men då finns det poliser här som vi tar hjälp av, säger Carola Berglund.

– Så ska det vara, man kan få hjälp med mycket på en polisstation, säger Johan.

Inne i polishuset i Hallsberg finns många olika yrkesgrupper, såsom utredare och poliser i yttre tjänst. Totalt 68 personer arbetar i polisområde syd. Administrationen består av tre delar, receptionen, krimexpeditionen och beslag, och innebär service både mot allmänheten och internt.

– Allt som görs ute i fält ska dokumenteras för att vara rättssäkert, det tar vi hand om, säger Carola Berglund.

Krimexpeditionen ligger några våningar upp i huset.

– Vi är ett stöd för förundersökningsledarna. Vi hanterar anmälningar som kommer in, skickar ut beslut, för över bilder till anmälningar och mycket mer, säger Marie Eriksson när hon tar emot på rummet.

Sedan några år tillbaka har den administrativa gruppen ändrat arbetssätt. Numera ska de kunna alla tre delar, medan de förut haft sina specialområden.

– Mycket att hålla reda på, men också väldigt kul, intygar Marie med ett leende.

Efter en kort, fortsatt tur genom korridorerna kommer vi till kontoret för beslag, där allt beslagtaget gods hanteras. Här jobbar Sara Sellbrand. Bruna kassar med streckkoder pryder golvet och väcker nyfikenhet.

Vad är det ni tar hand om?– Bilar, verktyg, kläder, vapen, kontanter, droger, ja vad som helst. Vi förvarar det tills utredningen visar vad som ska hända med det.

Mer läsning

Annons