Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fel av bank att inte ersätta efter kortstöld

Under en resa från Bali fick en kvinna sitt kreditkort stulet och någon gjorde uttag från det. Swedbank ansåg att kvinnan själv var betalningsansvarig men Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar en ersättning.

Annons
kort på vift. Blir ditt kort stulet kan du bli betalningsansvarig på belopp upp till 12 000 kronor om du varit grovt oaktsam.

Hallsberg. Kvinnan, som är från Hallsbergs kommun, förvarade sitt kreditkort i sin handväska som var stängd med blixtlås. Hon tror att kreditkortet blev stulet under en taxifärd till en flygplats i Bali. Under taxifärden ställde hon väskan på golvet framför sig och chauffören. Efter det bar hon väskan över axeln.

Strax innan hon skulle gå ombord på flygplanet upptäckte hon att kreditkortet saknades. Hon hann inte spärra sitt kort innan planet lyfte. Under tiden lyckades någon betala en summa på 8 564 kronor utan pin-kod och utan legitimation. Köpet godkändes med en signatur som inte är kvinnans.

Swedbank ansåg att kvinnan inte haft kortet under tillräckligt god uppsikt och ville inte ersätta henne för den förlorade summan.

Kortinnehavaren är skyldig att alltid skydda sin personliga kod och att snarast anmäla om kortet kommer bort. I Sverige är det inte möjligt att godkänna ett kortköp med enbart signatur utan att legitimera sig men den regeln gäller inte i kortets internationella regelverk.

Enligt banken var det inte sannolikt att chauförren stulit kortet då uttaget skedde tre timmar efter kvinnan sista uttag, den menar att en korttjuv skulle använt kortet tidigare.

Nu bedömmer Allmänna reklamationsnämnden att kortet troligtvis stulits ur kvinnans handväska på flygplatsen. Nämnden menar att hon haft kortet under tillräckligt god uppsikt när hon bar väskan över axeln och rekommenderar att Swedbank ersätter kvinnan.

Mer läsning

Annons