Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Film visar Hallsberg för vänklass i Japan

Klass 7B på Transtenskolan har en vänklass i Seki, Japan. Nu håller de på att göra en film för att visa Hallsberg och Sverige för sina asiatiska vänner.

Annons

Det ligger förväntan i luften inne i klassrum C31 på Transtenskolan i Hallsberg. På schemat står engelska, men det märks att stunden i salen inte kommer bli lång. Den här lektionen ska eleverna nämligen ge sig ut för att filma.

– Vänta, vänta! Sätt er ner en liten stund och lyssna, så ska ni få sätta igång snart, säger deras lärare Joakim Melander.

Det är han som dragit igång projektet, som även parallellklassen 7A jobbar med.

– Jag har alltid varit fascinerad av Japan, och har varit där bland annat för att studera, berättar Joakim Melander.

Han fick idén till ett skolsamarbete och letade runt på nätet. Via en lärare på en skola i Nynäshamn fick han till slut kontakt med skolan i Japan.

– Det var inte lätt. Jag kämpade en hel sommar med att hitta en lärare där borta som hade tiden och energin att vara med på det här.

Hittills har eleverna haft kontakt med sina japanska vänner via mail, men nu ska de alltså göra en film också.

Klassen är uppdelad i olika grupper som ska filma olika delar av Hallsberg och skolan. En av grupperna, som ska presentera typisk svensk mat, består av Lukas Stevic Björklund, Max Andersson, Kevin Johnsson och Rania Hussain.

– Det är kul att få göra en sådan här grej, och skicka den till Japan, säger Max.

De promenerar till en av de störra matvaruaffärerna, och diskuterar vad de ska säga och vad de ska visa. Filmen ska vara på engelska, så det blir extra viktigt att säga rätt.

– Vi har bara fått en lektion till att planera vad vi göra och säga, och vi kanske skulle behövs mer tid, säger Rania.

Hon är först ut framför kameran och förklarar vad falukorv är. Sedan blir det köttbullar, yoghurt och godis.

– Vi går tillbaka och kollar igenom vad vi har, tycker jag, säger Max när gruppen börjar känna sig klara och kompisarna håller med.

Väl tillbaka får de sällskap av Joakim Melander och tillsammans tittar de igenom materialet.

– Bra gjort, hörni. Jag tycker ni ska vara nöjda, konstaterar han.

Nästa steg blir att klippa och redigera. Totalt blir det fyra filmer på ungefär fem minuter som ska skickas iväg.

– Tanken med den här uppgiften är att de ska lära sig om en annan kultur med hjälp av engelskan, säger Joakim Molander.

Han påpekar också att det stärker elevernas självförtroende och gör att de känner sig säkrare på engelskan.

– Många fick i svaren från Japan att ”your english is good”, så det är en självförtroendeboost för dem.

Mer läsning

Annons