Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förskolepersonal känner sig förbisedda

Är detta ett skämt? Den frågan inleder svaret från personalen vid förskolan Gläntan i Pålsboda. Arbetslaget anser att förslaget är för dåligt förankrat i förskolans värld.

Annons
Malin Wikander, till höger, och Carolina Örnefur låter barnen utforska sina sinnen. BILD: SAMUEL BORG

Malin Wikander är förskollärare på Gläntan. Hon samlar en grupp av barnen och låter dem utforska sina sinnen. De får lukta på tvål. Sedan sjunger de en sång.

– Mycket av det som står är bara riktat till skolan. Det är inte förankrat i vår verksamhet.

Den förra skolplanen var förankrad i förskolan på ett annat sätt, säger Malin Wikander, som också är processledare, ett sorts bollplank mellan arbetslaget och rektorn.

– Det är mycket om resultat. Det är inget vi jobbar med inom förskolan, fortsätter hon.

Ulf Ström (S), vice ordförande i kultur- och utbildningsnämnden, medger att många skrivningar i planen är riktade mot just skolan. Men att förskolan inte nämns lika mycket menar han kan ses som ett kvitto på att förskolan lyckats bättre än skolan:

– Vi använder den lokala skolplanen till att sätta fokus på det som måste bli bättre. Vi har inte tryckt lika mycket på förskolan, den fungerar bättre än skolan, säger Ulf Ström och hänvisar till Skolinspektionens rapport.

Malin Wikander och kollegorna vänder sig också mot mottot i förslaget, ”Kunskap lyfter Hallsberg”:

– Att kunskap ska lyfta Hallsberg, det visar lite hur man prioriterar. Det låter som att vi ska lyfta upp Hallsberg till en fantastisk kommun med olika möjligheter. Det är väl Hallsberg och våra styrande politiker som ska lyfta kunskapen? Det visar ju att man värdesätter kunskap, säger Malin Wikander.

Läs mer i söndagens NA.

Mer läsning

Annons