Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Green Cargo överväger att dra sig ur som ägare i terminalen

Hallsbergsterminalen är Nordens största inlandsterminal. Nu ser Green Cargo ut att dra sig ur som huvud-ägare.–  Vi håller på att diskutera ägandet med Hallsbergs kommun, säger kommunikationsdirektör Mats Hollander vid Green Cargo.

Annons
Ägarskifte på gång? Green Cargo kan komma att sälja sina andelar i Hallsbergsterminalen. Vad det innebär i så fall är inte sagt. I dag äger Green Cargo två tredjedelar och Hallsbergs kommun en tredjedel av kombiterminalen. Bild: STEFAN IGNELL.

För några veckor sedan var NA på besök vid Hallsbergsterminalen. Verksamheten beskrevs som en framgångssaga där målet är att omsätta 100 miljoner kronor om två–tre år.

– Vi har över 200 000 kvadratmeter mark här i Ulvsäter samt starka och aktiva ägare i

Green Cargo och Hallsbergs kommun, sade Ulf Gustafsson, vd för terminalen.

Vad som inte berättades då är att ägandet av terminalen är under diskussion.

Kombiterminalen ägs av Green Cargo till 67 procent och Hallsbergs kommun 33 procent. Så har det sett ut sedan starten. Hallsbergs Terminal AB bildades år 2001 och parterna såg till att terminalen förverkligades.

Uppgifterna om att ägarförhållandet nu kan komma att förändras är än så länge knappa.

– Vi diskuterar ägandet och framtiden. Jag kan inte säga så mycket mer nu, säger Mats Hollander.

Thomas Doxryd (S), kommunstyrelsens ordförande i Hallsberg, är också förtegen.

– Jag kan inte kommentera detta, säger han.

Enligt Thomas Doxryd är det dock ingen nyhet att Green Cargo ska omstrukturera sin verksamhet.

– De vill koncentrera sig på sitt kärnområde, säger han.

Green Cargo arbetar med transport- och logistiktjänster på järnväg och med bil. De tillhandahåller även tjänster inom så kallad tredjepartslogistik. Det innebär att en tredje part övertar vissa eller alla logistiska funktioner.

Vill sälja all logistik

Det har framkommit att Green Cargo vill sälja alla sina logistikdelar, därav blir även Hallsbergsterminalen berörd.

Thomas Doxryd uttrycker ingen oro över resonemangen som pågår.

– Hallsbergsterminalen har en ljus framtid, säger han.

I lokalpolitiken var terminalen en het fråga på 1980 och 1990-talet. Det tog tid att lösa markfrågan och få ordning på vem som skulle bygga anläggningen.

År 2009 var terminalen åter uppe på kommunfullmäktiges bord, i samband med en utbyggnad av lageranläggningen. Kommunen ombads då att utöka sitt borgensåtagande gentemot terminalen, till totalt 35 miljoner kronor.

Östen Karlsson (C) reserverade sig. Han ansåg att om utvecklingen varit så bra som sagts borde terminalbolaget ha förtroende att låna upp beloppet till lagerbygget utan borgen.

Mer läsning

Annons