Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ifrågasätter nedläggning

Att trafikledningscentralen i Hallsberg med 60 arbetstillfällen hotas av nedläggning möts av kritik.- Det är bra att man vill få en effektivare tågstyrning, men man måste också titta på hur man gör det, säger Bengt-Olov Halldin.

Annons
Frågande. Bengt-Olov Halldin, facklig representant för ST och Roger Hedström, facklig representant för Seko, tycker inte att det är rätt att lägga ner trafikledningscentralen i Hallsberg.

För Bengt-Olov Halldin och Roger Hedström, fackliga representanter för ST respektive Seko, kom den eventuella nedläggningen inte som någon stor överraskning.

– Det har pratats om det en längre tid och utredningen skedde i våras, säger Roger.

Men beskedet är lika tråkigt ändå.

– Även om vi får erbjudande att följa med är det en omställning för de anställda. Många som arbetar här har passerat 50 år och då är man ganska rotad där man är, menar Roger.

– De flersta har arbetat i 25-35 år. Att styra tåg kräver erfarenhet och det är många kunskapsår som slängs bort, säger Bengt-Olov.

Han är bland annat kritiskt mot att Trafikverket som statligt verk inte värnar om att finnas utanför storstäderna. Han tycker heller inte att argumenten för Gävle som fjärde ort är övertygande.

– Vår arbetsmarknadsregion är bra, vi har flera stora etableringar inom tåghär, och vi har nära till ett universitet. Hallsberg har också norra Europas största rangerbangård.

Om fackförbunden kan påverka är man inte säkra på, och ännu har man inte agerat lokalt eller nationellt.

– Vi försöker påverka så gott det går. Men de som borde trycka på är också trafikföretag och kommuner som berörs, menar Roger.

Läs också: Mer samverkan krävs för att möta behoven

Trafikverkets utredning

Utredningen ”Rätt funktion på rätt plats” genomfördes våren 2014. Den beskriver bland annat behoven av att fortsätta modernisera trafikledningen inom Trafikverket.

I dag finns trafikledningscentraler på åtta orter i Sverige. I det nya förslaget bara på fyra: Gävle, Stockholm, Göteborg och Malmö.

I Hallsberg styr man tåg i ett område ungefär mellan Borlänge till Mjölby och Skövde.

Förslaget är nu ute på remiss fram till den 30 november hos ett drygt 100-tal aktörer som berörs. Beslut fattas vid årsskiftet.

En eventuell sammanslagning väntas ske då ett nytt gemensamt trafikledningssystem införs i Sverige, det ska vara klart 2019.

Mer läsning

Annons