Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen kopplingston i telefonen

På fredagseftermiddagen hade Lennart och Sonja Andersson i Blåberga varit utan fast telefon i en och en halv vecka. – Så här ska det inte behöva vara, säger Lennart, som snart fyller 90 år.

Annons
Tyst i luren. Lennart Andersson i Blåberga har inte haft någon fast telefon sedan onsdag förra veckan. Det trots att han är telefonikund hos Telia. Foto: Katarina Hanslep

Blåberga. Mobiltäckningen är dålig i området.

– Vi har mobiltelefoner, men de funkar bara utomhus, och det är inte alltid man kan gå ut och prata, säger Lennart.

De är fasttelefonikunder hos Telia, och har sedan ett par år avtal om bredbandstelefoni via en nergrävd fiberkabel. Men telefonen är tyst.

– Det hörs ingen ton när man lyfter på luren och det går inte fram några signaler när någon ringer hit, säger Sonja.

I november uppstod problem första gången. Då var hushållet utan telefon i drygt två veckors tid. Efter många samtal och omkopplingar började telefonen fungera. Men nu är samma problem tillbaka igen. Mågen Tommy Klingvall, som bor i Hallsberg, håller kontakten med Telia, och har pratat med dem dagligen sedan telefoniproblemen började. Även under den stund som NA är på besök har han kontakt med Telia via mobiltelefon. Men för att höra vad kundtjänstpersonalen i andra änden säger måste han stå på en höjd utanför huset.

– Det är problematiskt att Sonja och Lennart inte har någon telefon, vad ska de göra om något händer? säger Tommy Klingvall.

Otaliga timmar har han suttit i telefonkö hos Telia och börjar vid det här laget bli väl bekant med kundtjänstpersonalen.

– De hänvisar till att det är fel på en kopplingsdosa av märket Tilgin, men vi har bytt den dosan fem gånger, och startat om den ännu flera gånger, och problemet kvarstår, säger Tommy Klingvall uppgivet.

Han säger att tålamodet tryter.

– Det här tar ju aldrig slut. Man förväntar sig att Telia ska leverera, men det gör de inte.

Tekniker har varit på plats hos Sonja och Lennart under veckan, men har ändå inte kunnat ordna telefonen. Ingen har kunnat ge någon förklaring till vad som är fel.

– Tv:n fungerar, och den går också via bredbandet. Därför kan Telia inte förstå varför telefonen inte funkar, säger Lennart.

Från Telia har man inget svar att ge.

– Vi har fortsatt under dagen med att försöka lösa detta via fjärrstyrning i våra system. Vi har gjort vissa justeringar, men får inga svar när vi kontrollringer, säger Hans G Larsson som är informationsansvarig på Telia.

Det kan finnas fel på flera olika ställen, säger han.

– Målet nu är att få ut en tekniker så fort som möjligt, men jag kan just nu inte säga när detta blir. Dessvärre har vi svårt att få ut en tekniker idag, det finns helt enkelt inga lediga i området.

Och Sonja och Lennart fortsätter att vänta. Tommy fortsätter att ringa till Telia.

– Förr när telefonledningen gick via luftledningar hade vi problem med att åskan slog ner, och det trodde vi kunde vara avhjälpt med bredband. Men så blev det inte.

Mer läsning

Annons