Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunderna sviker i Östansjö

Nästa onsdag blir det krismöte om samhällservicen i Östansjö.

Annons
Kunderna sviker. Då kunderna sviker har Pia-Kerstin Wetterström med Östansjö Nya Handelsbod har nått smärtgränsen för hur länge hon kan hålla butiken öppen. Därför har 10-talet intresseföreningar kallat till ett krismöte om handelsboden och framtiden för ortens service. Foto: Göran Kempe

Östansjö. Framförallt handlar stormötet den 12 november om att få Östansjöborna att åter hitta tillbaka till handelsboden som drivs av Pia-Kerstin Wetterström.

Försvinner butiken, som fått kämpa med lönsamheten, försvinner även en viktig del av samhällsservicen i Östansjö.

Om en månad är det två år sedan som Pia-Kerstin Wetterström blåste nytt liv i ortens handelsbod. Med tiden har den blivit något av en mötesplats för dem som blir kvar på orten under dagtid.

Där går det att ta en kopp kaffe och sedan Folkets hus och biblioteket brann är det enda platsen där det går att låna böcker på orten.

– Till en början rullade det på bra, men med tiden har antalet kunder tunnat ut. Jag är jättebesviken, säger Wetterström som börjar känna att hon närmat sig gränsen för att kunna driva handelsboden vidare.

Därför har tiotalet intresseföreningar ställt sig bakom ett upprop till Östansjöborna och nejden kring orten.

I uppropet konstaterar de att om varje hushåll i Östansjö handlade dagligvaror för 400 kronor i månaden skulle det räcka för att få lönsamhet i handelsboden.

– Marginalerna för att bara sälja tobaksvaror och kvällstidningar är för små, konstaterar Pia-Kerstin Wetterström där hon står bland hyllorna med närodlade och ekologiska livsmedel.

Hon poängterar att stormötet inte bara handlar om den egna handelsboden. Situationen är den samma för de andra butiksinnehavarna på orten och på sikt ortens framtida service.

– Det kan bli som i Hjortkvarn, inflikar en kund och syftar på nedläggningen av skolan där.

Mer läsning

Annons