Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare söker den perfekta lektionen

Tre videokameror registrerar allt som matematikläraren Samharib Elyo säger och gör när han undervisar en sjua på Transtenskolan i variabelbegreppet.

Annons
Gör läxan. I tre år har matematiklärarna Malin Erdtman, Kristina Drageryd, Kjell Rasmussen, Samharib Elyo och Ulrika Persson arbetat med Learning study-metoden på Transtenskolan i Hallsberg. Tillsammans planerar de en lektion som sedan videofilmas. Behöver något förbättras görs lektionen om tills dess man blir nöjd.

Längst bak i klassrummet sitter fyra av hans kollegor och följer också de hans lektion in i minsta detalj.

Det är resultatet av att matematikläraren Kristina Drageryd på Transtenskolan sökt och fått statliga pengar till att använda sig av en metod som heter Learning study. Under en treårsperiod har skolan fått 568 000 kronor till projektet. Avsikten är att ta tillbaka tappad mark när det gäller de svenska elevernas matematikkunskaper.

– Första året arbetade vi med negativa tal, och i fjol handlade det om tal i bråkform, säger Drageryd.

Första steget i Learning study-modellen är att ta reda på elevernas kunskaper i variabelbegreppet. Det sker genom ett förtest. Tillsammans planerar lärarna en lektion i detalj. Sedan håller en av de fem lärarna på Transtenskolan lektionen som videofilmas och har de fyra kollegorna som åhörare. För att se utfallet av lektionen hålls ett eftertest.

Analyserar och gör om

Videofilm och iakttagelser analyseras och utvärderas. Leder det till att lektionen behöver justeras, görs allt om från början med en ny elevgrupp.

Totalt videodokumenterar lärarna tre lektioner under året.

– Tack vare att vi öppnat dörrarna till våra klassrum för kollegor har vi börjat att prata om pedagogiken på ett nytt sätt, säger matematikläraren Kjell Rasmussen.

Han får medhålla av kollegan Ulrika Persson.

– Det är en fantastisk chans till en förnämlig fortbildning samtidigt som vi kan släppa på prestigen.

Sprider vidare

I projektet ingår även att sprida resultaten vidare. Bland annat har lärarna på Transtenskolan berättat om Learning study som arbetsmetod för andra lärarlag i kommunen. De har även föreläst på universitetet i Örebro och på två av Skolverkets konferenser. I januari kommer tre av lärarna att medverka vid matematikbiennalen i Umeå.

I mars kommer de att de att berätta om Learning study vid ”Inspiration och guldkorn” i Örebro. Det är Sveriges största manifestation för utveckling av för- och grundskola.

Genom kontakter med Göteborgs Universitet har Transtenskolans lärare fått kontakt med en forskargrupp och blivit delaktiga i en internationell studie. Den ska jämföra undervisningen i Sverige, Norge, Finland och USA. Studien medger ett utbyte av erfarenheter länderna emellan.

Syftet är att studera olika sätt att undervisa om samma innehåll och lära av varandra över nationsgränserna.

Forskaren Cecilia Kilhamn, lektor i matematikdidaktik vid Göteborgs Universitet, är noga med att påpeka att studien inte kommer att resultera i någon slutligt definitiv pedagogikmodell. Men hoppas att det ska leda fram till intressanta resultat inom tre år.

– Allt är i förändring hela tiden. Nya tider innebär nya förutsättningar.

Mer läsning

Annons