Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer stängsel ska öka säkerheten

Bangården i Hallsberg ska hägnas in. Det är ett led i Trafikverkets projekt ”Säkra bangårdar”. Arbetet påbörjas i april. Totalt ska säkerheten förbättras för tolv miljoner kronor.

Annons

– Det gjordes en genomgång av rangerbangårdar 2011. Där vi sett att lagen inte uppfylls tar vi nu ett samlat grepp, säger Andreas Pollack, projektledare för ”Säkra bangårdar” på Trafikverket.

I projektet ingår säkerhetsförbättringar, såsom stängsel, inpasseringssystem, kameraövervakning och nödlägesplaner. I november genomfördes exempelvis en stor nödlägesövning. Kostnaden för arbetet i Hallsberg beräknas till tolv miljoner kronor, som faller på de involverade fastighetsägarna Trafikverket, Green Cargo och Jernhusen. Nästa steg är nu att sätta upp stängsel.

– Målet är att förhindra olyckor. Vi hoppas också kunna förhindra kriminella handlingar, såsom skadegörelse, säger Andreas Pollack.

Miljö-, bygg- och myndighetsförvaltningen på Hallsbergs kommun godkände nyligen Trafikverkets bygglovsansökan. Byggstart är planerad till början av april.

– Ja, nu är bygglovet godkänt och vi har kunnat ge startbesked, säger Milad Bavandi, byggnadsinspektör på förvaltningen.

Innan ansökan godkändes har kommunen haft dialog med berörda, såsom fastighetsägare i närheten.

– Vi har skickat bygglovs-ansökan på remiss till tolv fastighetsägare, så att de har haft möjlighet att yttra sig. Bara två har återkommit med synpunkter, och dessa har varit positiva, säger Milad Bavandi.

Godsbangården ska hägnas in, och delar av stängslet vid personbangården ska förbättras. Arbetet beräknas bli klart i november.

– Resenärerna kommer att se att staketet i anslutning till personbangården byts ut, men det påverkar inte trafiken, säger Mats Eng, projektledare för underhåll på Trafikverket.

– De boende kommer att märka att det pågår byggnadsarbete, men ska heller inte påverkas så mycket.

I de framtida planerna för Hallsbergs rangerbangård, ingår en utbyggnad till dubbelspår för godstrafiken. Järnvägsplanen för detta är ännu inte helt färdig, men tidigaste byggstart för utökningen är planerad till 2016.

Vad händer med inhägnaden av bangården då?

– Till en viss del kommer vi att behöva flytta stängslet. Men det vi sätter upp nu kommer att få sitta kvar så länge som möjligt, och det ska sedan kunna återanvändas och flyttas, säger Mats Eng.

Om byggstarten av dubbelspåret blir av 2016, förväntas det pågå några år. Så länge kan säkerhetsförbättringarna inte vänta, menar Mats Eng.

– Bakgrunden till att vi gör det här är att det kom ett EU-direktiv för en tid sedan, som gör att vi är tvungna att börja nu. Vi är redan i senaste laget och kan inte vänta tills nästa etapp är färdig.

Mer läsning

Annons