Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ministern på platspå bangården

På måndagen dök infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) upp i kontrolltornet på bangården i Hallsberg.

Annons
Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) och Stefan Huss från Green Cargo i Hallsberg.

Under sig hade hon en bangård som åter kan utnyttja full kapacitet.

Men det gör den inte. Green Cargo har dragit bort 30 procent av sin trafik från Hallsberg under hela mars eftersom man inte vågar lita på att bangården fungerar om det kommer ett nytt snöfall.

På plats i kontrolltornet fanns också företrädare för Banverket och Green Cargo.

– Banverket har inte tillräckligt med maskiner för att klara snöröjningen. Det finns 2,5 mil spår med 27 000 bromsklotsar där snön måste sopas ur, och sedan lyftas bort med grävmaskin, konstaterade Stefan Huss, Green Cargos platschef på rangerbangården.

– Det finns ingen plan för hur snöröjningen ska gå till. Det har vi påtalat sedan bangården blev klar 2004, sa Ingela Roos af Hjelmsäter, rangerchef på Green Cargo.

De fick inte medhåll av Marie-Louise Arnell från Banverkets leveransdivision.

– Det finns en plan, men den har inte prövats förut, sa hon.

Mitt emot dem stod ministern Åsa Torsensson, företrädaren för staten, som äger såväl Green Cargo som Banverket.

– Det vi måste fundera på nu är hur mycket vi är beredda att lägga på beredskap, som vi kanske inte behöver utnyttja på 10–15 år. Det är en svår balansgång, sa ministern.

Läs mer i NA tisdag

Mer läsning

Annons