Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möjlighet till tågstopp i Pålsboda ska utredas

Ett steg närmare ett tågstopp i Pålsboda. Vid årsskiftet är det tänkt att en förstudie ska starta.

Annons

I dagarna fattade en enig kommunstyrelse beslut om att Hallsberg ska ansöka om medel för att göra en förstudie om tågstopp i Pålsboda. För att det ska kunna bli verklighet behöver man ta reda på vad som krävs både rent fysiskt, som perrong och bilparkering, och vad det innebär i extra restid för tågen.

– Det är ingen kompetens vi har själva, den behöver vi köpa in, säger kommunstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S).

Därför ska kommunen ansöka om regionala tillväxtmedel hos Regionförbundet. Kommunen skulle stå för 50 procent av kostnaden för förstudien.

Hur mycket pengar kan det handla om?– Svårt att säga, men jag skulle gissa att det kan handla om 100 000-200 000 kronor totalt, som kommunen skulle betala hälften av.

Att det finns behov av ett stopp i Pålsboda är Svahn säker på, många pendlar redan till arbete och studier.

– På andra orter där tågtrafik utökats eller tillkommit har det gått väldigt bra. I vårt län har tågresorna mellan Lindesberg och Örebro ökat stort. Nu finns en möjlighet att arbetspendla som inte funnits förut.

Östansjö och Vretstorp har också varit aktuella för att försöka få till tågstopp.

– Vi bedömer att det är mest sannolikt att få till ett stopp i Pålsboda, med tanke på den infrastruktur som redan finns, och därför börjar vi där. I Vretstorp har vi exempelvis fått besked om att det skulle behövas ett spår till, säger Andreas Svahn.

Kommundirektören ska utforma och skicka en ansökan de närmaste veckorna. Svar på om man får medel och hur mycket väntas komma inom 1-2 månader. Vid ett positivt besked skulle en förstudie kunna komma i gång vid årsskiftet, med ett resultat till sommaren.

– Det tidigaste vi kan få till tågtrafik ligger runt 4-5 år bort i tiden, bedömer Svahn.

Han poängterar att det inte bara är upp till Hallsbergs kommun att bestämma om det ska bli ett tågstopp. De andra länen i Mälardalen påverkar också, liksom Region Örebro län.

Kommer ni genomföra en förstudie även utan pengar från Regionförbundet?– Det är något vi får ta ställning till då. Men jag ser en stor potential i att bygga ut tågtrafiken i kommunen. Både för att utöka arbetsmarknaden, eftersom chanserna ökar till att få ett arbete om man kan pendla. Men också ur klimatperspektivet.

När en förstudie har genomförts, planerar kommunen att gå vidare och söka ytterligare bidrag för de åtgärder som behöver göras. Citybaneavtalet är ett exempel, som kan ge medfinansiering till utvecklings- och investeringsåtgärder i länet för att förbättra kollektivtrafiken regionalt.

Mer läsning

Annons