Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny politisk organisation växer fram

På måndag sammanträder Hallsbergs nya kommunfullmäktige. Det blir steg ett mot en ny politisk organisation som sjösätts i kommunen vid årsskiftet.

Annons

Vet du vilken förvaltning som har ansvar för bygglovsfrågor i Hallsberg? När kommunen får en ny organisation väntas svaret på den och liknande frågor framgå tydligare.

– De stora dragen är klara, det som återstår är att utreda ett antal detaljfrågor, säger kommunstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S).

Den nya organisationen kommer att stå på fyra hörnstenar: kommunstyrelsen, socialnämnden, kultur- och utbildningsnämnden samt den nya drift- och servicenämnden.

I nya nämnden läggs bland annat ansvaret för städ, kost, gata-park, fastighet samt vatten- och avloppsfrågor. Som NA berättade tidigare i veckan går renhållningen över till ett nytt förbund.

– Det är en av flera funktioner som nu sköts gemensamt med andra kommuner i Sydnärke, säger Svahn.

Vid sidan av att den nya organisationen växer fram görs omflyttningar i kommunhuset. På översta planet flyttar kultur- och utbildningsförvaltningen in. Politikerna och kansliet blir kvar på plan 3, där även personalavdelningen tar plats.

På våning två bosätter sig den nya drift- och serviceförvaltningen, och på bottenplan miljöfolk, växelpersonal med flera.

I veckan beslutades om mål- och budgetdokument för kommunstyrelsen åren 2015–2017, i linje med den vision och strategiska om-råden i verksamheten som politikerna tidigare enats om.

Fyra hörnstenar

Kommunstyrelsen: övergripande strategiska verksamheter.

Kultur- och utbildning: skola, förskola, pedagogisk omsorg. Kulturskola, bibliotek, kultur- och föreningsliv.

Socialnämnd: vård- och omsorg, arbetsmarknadsverksamhet, flyktingfrågor, alkoholfrågor.

Drift- och service: fastighetsfrågor, städ, kost, gata, park, VA-frågor.

Mer läsning

Annons