Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Raka spåret för turisterna

Den är tänkt att bli en stor turistattraktion, modelljärnvägen i jätteformat som inte bjuder in till någon nostalgitripp till 50-talet utan tvärtom ska visa Hallsbergs centrum så som det ser ut anno 2014.

Annons
Arbete pågår. Lokalen där Hallsbergs Modelljärnvägsförening bygger järnvägen är på 300 kvadratmeter. Bortre långsidan är löst landskapsinspirerad med väggmålningarna av Inger Svensson. Konturerna av ”de blå bergen” kan ansas, liksom skogar och ljudet av ett åskoväder ska finnas med i en tågpassage.

Säg modelljärnväg och tankarna går lätt till en källarvåning där någon med stort intresse för äldre järnvägar byggt upp ett mindre landskap, trafikerat av ånglok och med miljökänningar från 1950-talet.

Modelljärnvägsbygget i Hallsberg är helt annorlunda, både via sin storlek som den största i sitt slag i Sverige, och via ambitionen att i stället visa upp Hallsberg av i dag. Järnvägsstationen, Bergööska huset och flera andra större byggnader efter Västra Storgatan genom centrala Hallsberg finns skalenligt återskapade och gör att skapelsen egentligen lika mycket är en modell över Hallsbergs centrum.

– Igenkänningsfaktorn ska vara stor, och med stort sinne för detaljer. Men det måste vara till en viss gräns, så likt som möjligt men också där vi väger in vilken arbetsinsats som krävs, säger Andreas Karlsson, en av de sammanhållande krafterna i Hallsbergs modelljärnsvägsförening.

Vi träffas i det kommande museet, magasinet nedanför Bergööska huset där tidigare arbetsmarknadsenheten huserade, ett kort stenkast från järnvägen och där vibrationen av förbipasserande tåg kan kännas av besökaren.

Här har en grupp på tio till femton tågfantaster träffats tre gånger i veckan sedan i december 2012, då modellbygget startade. Arbetet har skett mestadels i skymundan, men nu börjar det bli dags att träda fram bättre: med invigning 14 juni ingår modelljärnvägen i sommarutställningen på Bergööska och slår då upp sina portar för allmänheten.

– Det känns bra för oss som har varit med sedan start, och är ett viktigt delmål. Vi kommer inte att kunna visa upp något färdigt. Mest troligt blir nog det här aldrig helt klart. Tanken är också att det ska vara ett levande museum, så det är fritt fram att bygga vidare på modellen allt eftersom.

Modelljärnvägen kan styras både via en datacentral och för hand. Just nu finns sex tågset körbara på den flera hundra meter långa spårlängden. För att få det driftsäkert så kommer två tåg att köras till en början. Det finns 120 växlar och 60 signaler. När allt är klart kommer det även finnas en rangerbangård med upp till 32 spår i bredd.

– Störst inom detta område är Tyskland. Vi beställer mycket därifrån och åker till helgen på studiebesök till Miniatyr Wunderland i Hamburg och den stora modelljärnvägen där.

Specifika detaljer hittas även på annat håll. Staketet intill järnvägen är till exempel beställt från Tjeckien, som sedan via ett av alla pillerjobb limmats på plats.

Leds av ledningar. Modelljärnvägen innehåller 120 växlar och 60 signaler. – Vi jobbar just nu intensivt med att få alla ledningstoplar och signalsystem på plats, säger Andreas Karlsson.
Datacentralen. Jari Riihinen och Mattias Erson sköter för stunden modelljärnvägens datacentral.
Engagerade. Ett femtontal personer arbetar med modelljärnvägen, och föreningen tar gärna emot fler medlemmar.
Under ytan. Den som tar en titt under borden möts av denna elkabelhärva, som till invigningen dock sak döljas av tygstycken.
Sinne för detaljer. Inget lämnas till slumpen och detaljrikedomen är stor på modelljärnvägen.
Lokstallet. Som en solfjäder har lokstallet återskapats i modellen. Sex tågset kan köras samtidigt.
Den som blickar ut över modelljärnvägen ska hela tiden kunna upptäcka något nytt.
Arbete pågår. Lokalen där Hallsbergs Modelljärnvägsförening bygger järnvägen är på 300 kvadratmeter. Bortre långsidan är löst landskapsinspirerad med väggmålningarna av Inger Svensson. Konturerna av ”de blå bergen” kan ansas, liksom skogar och ljudet av ett åskoväder ska finnas med i en tågpassage.
Leds av ledningar. Modelljärnvägen innehåller 120 växlar och 60 signaler. – Vi jobbar just nu intensivt med att få alla ledningstoplar och signalsystem på plats, säger Andreas Karlsson.
Datacentralen. Jari Riihinen och Mattias Erson sköter för stunden modelljärnvägens datacentral.
Engagerade. Ett femtontal personer arbetar med modelljärnvägen, och föreningen tar gärna emot fler medlemmar.
Under ytan. Den som tar en titt under borden möts av denna elkabelhärva, som till invigningen dock sak döljas av tygstycken.
Sinne för detaljer. Inget lämnas till slumpen och detaljrikedomen är stor på modelljärnvägen.
Lokstallet. Som en solfjäder har lokstallet återskapats i modellen. Sex tågset kan köras samtidigt.
Den som blickar ut över modelljärnvägen ska hela tiden kunna upptäcka något nytt.

Mer läsning

Annons