Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snön ska inte få stänga bangården den här vintern

I vinter ska all snö bort från rangerbangården i Hallsberg. Det är läxan från katastrofvintern 2010 då rangerbangården var stängd i tolv dagar.

Annons
Fastfruset. Så här såg det ut på stationen i Hallsberg i februari i år. ARKIVBILD: HÅKAN EKEBACKE

– Vi har skäl att vara självkritiska och har lärt oss av förra vintern, säger Klas Larsson, chef för Trafikverkets driftledning i Hallsberg.

Han förklarar att man i vintras hoppades på att snön som föll skulle smälta bort, men det hände aldrig. I stället kom bara mer snö.

– Nu tar vi bort snön omgående och har förhöjd beredskap mot vår entreprenör, Infranord.

Kommunikationsmissar

Han berättar att inför kommande helg, då det är sagt att det ska komma snöfall, har man redan höjt snöröjningsberedskapen.

– En del av förra vinterns bekymmer kan skyllas på kommunikationsmissar.

– Nu har vi dagliga avstämningar med vår entreprenör och försöker jobba preventivt.

I år finns en beredskapsplan för att få bort snön.

– Tekniskt sett är det lika illa med snö som blåser in i växlarna som fallande snö uppifrån. Därför är det viktigt att all snö tas bort, så den inte driver in i växlarna.

Rälsvärme

Arbetet med att montera rälsvärme är påbörjat. Någon gång i vinter ska det vara klart. Vidare är två snötåg om nio vagnar nu stationerade i Hallsberg och ett TB-lok. Snötåget består av vagnar avsedda att forsla bort snö och TB-loket är ett tungt snöplogslok.

– Det stora problemet är att få bort snön från rangerbangården men nu finns en speciell beredskapsplan för detta. Det är komplicerat att röja rangerbangården, eftersom det finns en massa saker som sticker upp över rälsen. Det är mycket handarbete, säger Klas Larsson.

Mer läsning

Annons