Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spännande dag vid ån när lektion flyttade ut

Med hjälp av två biologer från länsstyrelsen fick femteklassarna på Folkasboskolan en annorlunda skoldag i veckan. En hel dag spenderades vid Svennevadsån, där de bland annat fick lära sig om den tjockskaliga målarmusslan.

Annons

– Kolla, jag har fångat en minikräfta! säger Oscar Holmgren som står med en orange håv i ån. Fler elever samlas runt hinkarna där den lilla kräftan släpps i, ihop med fler kräftor, en stensimpa, skräddare och larver av sländor.

– Jag trodde inte man skulle kunna få så mycket, säger Oscar och berättar att knepet är att lyfta på stenarna.

Svennevadsån är unik tack vare den tjockskaliga målarmusslan, som är en av de mest sällsynta och hotade musslorna i landet.

– Det är enda stället i länet den finns, berättar Cecilia Journath Pettersson, naturvårdsbiolog.

Därför jobbar biologerna på länsstyrelsen ofta här, bland annat med åtgärder för att skydda musslan. Då passade det bra att vara med på klassens temadag.

– Undervisningen blir på deras villkor. Kräftor och fiskar är till exempel extra spännande, säger David Bergdahl, fiskeribiolog.

– Det barn blir intresserade av, tror vi också att de blir mer rädda om, säger Cecilia och David tillägger skämtsamt att de hoppas att alla i klassen ska bli biologer i framtiden.

De 25 eleverna är ute hela dagen och får testa på flera olika aktiviteter. Med hjälp av vattenkikare får de titta under ytan, de får inventera hur naturen ser ut, fånga smådjur och mycket annat.

– Man ser jättebra, säger Nikki Van Huissteden Welvaart när hon går med stövlarna i vattnet och inspekterar botten av ån.

Det märks att de flesta tycker att dagen i naturen är rolig. När lunchen som levereras från skolan är uppäten vill många sätta i gång redan innan rasten är slut.

– Fast jag tycker inte det här är så roligt. Jag är ingen naturälskare och gillar inte småkryp och sånt, säger Raffaella Carandente, som mest ser framemot fotbollsturneringen som ska gå av stapeln dagen efter.

– Jag är precis tvärtom, invänder Fredric Ottosson, som utan tvekan ger sig ut på de djupare delarna i ån och blöter ner både strumpor och jeans.

– Jag älskar naturen och tycker om att bygga kojor, fiska, plocka svamp och så.

Björn Wahlin, klassföreståndare tillsammans med Linda Kreü, har tagit initiativ till temadagen.

– Vi är glada att vi får hjälp av länsstyrelsens expertis. Det här är ett unikt område, och vi vill väcka ett intresse hos barnen. Om det är nåt man kommer ihåg från sin egen skolgång är det just de dagarna man fick vara ute så här, säger Björn.

Tanken är att jobba vidare med kunskaperna de fått under dagen. De ska vävas in i både naturämnen, samhällskunskap och svenska.

Under utan. Lasse Mildh använder en vattenkikare för att se vad som finns under vattenytan.
Värdfisk. Fisken stensimpa är viktig för att musslorna ska kunna föröka sig. När musslorna är riktigt små, så kallade glochidielarver, lever de som parasiter på fiskarnas gälar. När de växt till sig lossnar de och kan få fäste i botten.
Fångst. Oscar Holmgren ser efter vad han lyckats fånga med håven.
Biologer. Cecilia Journath Pettersson, naturvårdsbiolog, och Daniel Bergdahl, fiskeribiolog, arbetar på länsstyrelsen i Örebro och bidrog med expertkunskaper till skolundervisningen.
Sällsynt. Den tjockskaliga målarmusslan är en av landets mest hotade musslor. Svennevadsån är det enda stället i länet där den finns.
Lunch. Eleverna fick äta skolmaten utomhus under temadagen.
Spännande. Sandra Piatkoskwe visar upp en av kräftorna som eleverna lyckats fånga.

Mer läsning

Annons