Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågstopp dyr affär för Hallsbergsterminalen

Leveranserna till och från Hallsbergs Terminal AB har stått stilla i över tolv dagar. Företaget tappar intäkter och nu hotar dessutom flera kunder med att sluta anlita bolaget.

Annons

– Vi förlorar 50 000 i intäkter varje dag. Vi blöder pengar, säger Ulf Gustafsson, vd för Hallsbergs Terminal AB.

– Men det är inte det värsta, utan det är förtroendet. Nu är det rejält skadat. Det har gått tolv dagar. Man kan ha problem i 1-2 dagar. Mer tid får de inte ta för att röja bangården, säger Ulf Gustafsson.

Enligt Gustafsson är det flera kunder som överväger att sluta med leverans på tåg därför att det är för riskabelt.

– Det är 2-3 kunder som har hoppat av, vad vi vet. De är förbannade rent ut sagt.

Gustafsson tycker att Banverket måste göra mycket mer på att få bort snön och han undrar vilken beredskap myndigheten har.

Jonas Bengtsson, pressinformatör vid Banverket, menar att läget såg bra ut i helgen innan det senaste snöfallet kom:

– Anledningen till att det har dragit ut på tiden är den snö som kom i söndags kväll. Det kom 15 centimeter från söndag till måndag kväll. Då behövde alla växlar sopas en gång till, säger Jonas Bengtsson.

Vad är det som gör att det tar den tid det har tagit att få bort snön?– Problemet är att det har kommit så mycket snö på kort tid. På vissa håll kom det uppemot en meter på en dag, säger Jonas Bengtsson.

Läs mer i torsdagens NA.

Mer läsning

Annons