Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tips och råd för enklare studier

Rätt attityd kombinerat med de bästa knepen är värt mer än talang när det gäller att lyckas med sina studier. Det menar föreläsaren Björn Liljeqvist som på tisdagen besökte Alléskolan.

Annons
Föreläsaren Björn Liljeqvist lär eleverna på samhälls-, natur- och tekinkprogrammen på Alléskolan hur de pluggar på effektivast sätt.

Rektor Ewa Hardmo har länge försökt få Björn Liljeqvist till skolan, men den eftertraktade föreläsaren med boken ”Plugga smart och lär dig mer!” i bagaget har varit fullbokad i flera år.

–Nu har vi äntligen lyckats få hit honom, säger en nöjd Hardmo.

– Vi hoppas att den här föreläsningen hjälper våra elever att hitta knep för att nå det bästa studieresultat de kan.

Björn Liljeqvist inleder sin föreläsning med att jämföra studieteknik med kampsport.

–Det är inte den som är starkast som vinner matchen, utan den som lärt sig knepen, säger han.

–Rå talang är överskattat, attityden är viktigare. Den som har förmågan att genomföra det de bestämt sig för har en tendens att få bättre betyg än den som har högt IQ, men som inte engagerar sig.

Björn Liljeqvist brukar normalt sett bara besöka universitet, men Ewa Hardmo ser fördelarna med att Alléskolans elever för tips och råd om studieteknik redan på gymnasiet.

–Vi har valt att låta de elever som går på de studieförberedande programmen möjligheten att lyssna på Björn Liljeqvist eftersom många av dem kommer att studera vidare. Vi tror att de kan ha nytta av det de lär sig i dag så att de står sig bättre i konkurrensen när de ska söka in till olika universitet.

Ett av Liljeqvists tips är att avdramatisera en bok eller ett ämne genom att förbereda sig.

– Om man bläddrat igenom boken några gånger, även om man inte läst den, känner man att man känner igen det man ser. Man känner sig tryggare.

Även skolans lärare fick nytta av Liljeqvists kunskaper i ett seminarium efter föreläsningen. Mikael Hellgren ser många födelar med att eleverna lär sig lägga upp sina studier på ett effektivare sätt.

–En del kan det här innan, medan andra inte är lika effektiva, säger han.

– Vi lärare predikar hela tiden att eleverna ska skaffa sig en kalender och planera bättre, men alla lyssnar inte. Det blir mycket enklare för dem om de har lagt upp sina studier på ett vettigt sätt.

Mer läsning

Annons