Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Verkstadscentrum - men helt utan hyresgäster

För 500 miljoner kronor vill det skånska företaget Train Alliance bygga ett verkstadscentrum för järnvägsfordon utanför Hallsberg. Det största i Sverige. Men än så länge finns inte en enda hyresgäst.

Annons

För drygt tre år sedan kallade Hallsbergs kommun och Train Alliance till presskonferens för att presentera det första steget mot ett järnvägsanknutet verkstadscentrum i Hallsberg. En detaljplan hade tagits fram och parterna hade tecknat ett avtal.

Det handlar till en början om ett projekt på 500 miljoner kronor, en satsning som ska ge 500 nya jobb. Den första etappen skulle inledas första kvartalet 2012, sedan skulle bygget pågå i fem-sju år. Men än så länge har inget bygge kommit i gång.

2012 köpte Train Alliance marken vid Hallsbergs Rala och två andra fastigheter i centrala Hallsberg. På 830 000 kvadratmeter ska totalt 13 anläggningar byggas. Men klartecken för detaljplanen har dragit ut på tiden. Två gånger överklagades planen och först i slutet av förra året godkändes den.

– Vårt startläge är nu. Nu tar vi tag i projektet igen. Det är en del som ska dammas av och sparkas i gång. Nu ska vi in med en bygglovsansökan, säger Otto Persson, vd för Train Alliance.

Än så länge finns inte heller en enda hyresgäst.

– När vi nu inom en väldigt nära framtid lägger in en bygglovsansökan, då kommer vi att redovisa en eller två, kanske till och med tre, anläggningsoperatörer som kommer att verka i Hallsberg, fortsätter han.

Tre dominerande företag i järnvägsbranschen som har verkstäder på flera håll i landet svarar att de inte är aktuella hyresgäster i Hallsberg.

– Vi har inga kontakter med Train Alliance, säger Mats Hollander, kommunikationschef vid Green Cargo. Vi är inte med där.

– Vi brukar aldrig kommentera våra affärer förrän avtalen är påskrivna och klara, säger Pär Isaksson, kommunikationschef vid Bombardier. Men vi är inte påtänkta som hyresgäster.

Euromaint förklarar att företaget redan har en verkstad i Hallsberg som man är fullt nöjda med och inte har några planer på fler verkstäder i Hallsberg.

Train Alliance bildades 2009 och ska enligt Bolagsverkets registrering arbeta med investeringar och förvaltning av fastigheter för tågverksamhet som till exempel verkstäder. Företaget har inte heller bara Hallsberg på sin projektlista, utan planerar också nya produktionsanläggningar i Luleå, Märsta, Eskilstuna, Göteborg och Hässleholm.

Train Alliance konstaterar själva att man är ett bolag byggt på branschkompetens och erfarenhet.

– Vi jobbar väldigt nära ITG, som är ett stort tyskt företag med många års erfarenhet i järnvägsbranschen, säger Otto Persson, och fortsätter:

– Vi har ett nära samarbete med ITG-representanter i Sverige och vi har köpt väldigt många tjänster av företaget.

Enligt Otto Persson är Günter Kriegel ITG:s representant i Sverige. Kriegel är vd för ett översättnings- och tolkföretag med säte i Bunkeflostrand.

– Jag har jobbat som fristående konsult för ITG i fem-sex år, berättar Günter Kriegel. Jag jobbar framför allt med den språkliga sidan. Jag tolkar vid byggmöten och översätter till exempel anbudsunderlag.

I den senaste årsredovisningen redovisade Train Alliance intäkter för 44 miljoner tack vare försäljning av anläggningstillgångar.

– Det handlar om byggprojekt och förstudier, säger Bo Hallström.

Otto Persson vill dock inte namnge eller säga mer om något av projekten:

– Vi behöver inte använda oss av referensprojekt. Jag anser att vi har de bästa järnvägsmänniskorna i branschen.

Mer läsning

Annons