Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilda mekinsatser kunde inte krossa rekordet

Det var en hel del stressigt mekande som lockade fram en och annan svettpärla i pannan inför att mopperallyt i Hjortkvarn skulle flaggas iväg för tolfte året.

Annons

För de flesta höll det hela vägen, medan andra fick ta hjälp av följebilarna att komma i mål vid Hjortvallen.

Från arrangörshåll såg det länge ut som att fjolårets deltagarrekord skulle få ge sig och att 200-vallen skulle sprängas för första gången.

Men när alla betalat startavgiften visade det sig att det var 178 mopedförare – från båda sidor om länsgränsen – som hade ambitionen att ta sig runt det sex mil långa mopperallyt.

Tjugo minuter före start såg det mörkt ut för Pierre Nilsson från Hällabrottet.

– Nu är det panik. Jag kom åt choken och nu får jag inte igång moppen, sa han med svettpärlorna trillande ner från pannan.

Men efter en stunds mekande smattrade till slut hans Puch Florida -70 igång, och dagen var räddad så långt för de båda årskamraterna.

Vid Hjortvallen var det dukat med mopeder av alla de sorter allt från påhängare till en falskskyltad televerksmoped.

Ansvaret för den falska Televerksmoppen föll på Simon Hugosson från Linköping, som brukar köra mellan 15 och 20 rallyn om året.

– Den har gått som transportmoppe hos en järnhandel i Enköping, men jag ville göra något fränt av den och det blev det här, sa Simon efter att ha fått fast cykelväskan på pakethållaren.

En del kromade sig som om de nyss lämnat fabriken medan andra satte heder i att via rosten vittna om ett arbetssamt och hårt liv.

Hållpunkterna på sexmilarallyt var korv i Regna, lunchpaus vid motordagen i Igelfors samt kaffe vid Älgsjön innan det var dags att ta sig till målgången vid starten i Hjortkvarn.

Samlingen mopeder stod för en mäktig ljudkuliss när de smattrande, morrande och brummande rullade ut på rallyrundan där motordagen i Igelfors var det stora målet – ja efter att kunna ta sig i mål förstås.

Om Pierre Nilsson lyckades få fart på sin moped, så tog rallyt slut fortare än det var tänkt för Stefan Egonsson.

Han ingick i ett moppegäng på sex personer från Motala, men redan efter cirka fem kilometer gav hans Crescent upp.

Det visade sig att han blåst en topplockspackning. Trots att toppen skruvades bort och den trasiga packningen petades bort var rallyt över.

– Den där packningen skulle inte ha varit där, det ska inte vara packningar på Crescent, sa en förstå-sig-på-are föga trösterikt.

Så det blev för Stefan att lasta på moppen på en av de tre följebilarnas släpkärra.

Bildtext. Acerepreped min nis sum fugias re simi, optaturios doluptatquis doluptas andiandae. Parciassum estiuribus est il maximus excerfere cusa commodi pidella cculla quid ut que pellectatur molores rehendio. To blab int voloribeatur aut eni torum et alit, sed quatio eictur, odici
Bildtext. Ovit everum re venduci enemporrore nos eturit quisti coratibusam nitat volorepe nestion pratiorem harum quatur ra dis id et explit expla quam veristia quam, coreperferat est aut quaspere, si qui dem in re que none velitibus velit minimus esedis volu
Bildtext. Nam dis endaeptae nonseni minvero est, nonse verionsendis dolente corem quiandite pore pos sim qua
Bildtext. Sitasit, adi andae neces con nonem alit inctibus escits con nonem alit inctin nonem alit inctibus escits con nonem alit incti
Bildtext. Ipitas moditibus adicitatur audipsa ntiatem re lautatiadicitatur audipsa ntiatem re lauta

Mer läsning

Annons