Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga genuspedagoger på förskolorna i länet

Jämställdhet i förskolan är viktigt. Det säger alla ansvariga. Och det står i läroplanen. Men räcker det?
I länets tolv kommuner finns inte en enda tjänst som genuspedagog.

Annons
På förskolan Violen jobbar man med genuspedagogik sedan flera år tillbaks.

Det står i både läroplanen och skollagen: Förskolor ska behandla barnen jämställt. I början av 2000-talet tillsattes en statlig delegation som skulle se till att det blev så.

- Vi märkte att barnen uppfostrades efter traditionella könsroller, säger Anna Ekström som var ordförande i delegationen för jämställdhet i förskolan.

Ett av delegationens förslag var att anställa genuspedagoger i förskolorna. Tanken var att de skulle få utbildning och resurser för att stötta sina kollegor i jämställdhetsarbetet.

Delegationen föreslog att det skulle finnas en genuspedagog per 25 anställda förskollärare i varje kommun 2012. Kommunerna fick utbilda genuspedagoger på statens bekostnad.

Vad hände sedan?

En rundringning i länet visar att Nora är den enda kommun i länet som har en genuspedagog anställd. Men hon är egentligen inte anställd som genuspedagog utan jobbar bara delvis med de frågorna.

Det finns en utbildad genuspedagog i Askersund och en i Lindesberg, men de jobbar inte som det. Kumla har haft en genuspedagog, men tjänsten drogs in. I de andra kommunerna finns inga genuspedagoger alls.

Ändå säger de ansvariga,

både skolchefer och förskollärare, att genuspedagogik är viktigt. Så hur bedrivs då jämställdhetsarbetet på förskolor? Intern utbildning är det vanligaste svaret. De flesta nämner läroplanen och likabehandlingsplanen.

- Jämställdhet ska vara ett övergripande mål som genomsyrar hela verksamheten, säger Lennart Bondeson (KD), kommunalråd i Örebro.

- Vi har avsatt pengar i budgeten för strategiskt arbete, säger Lena Baastad (S), oppostionsråd i Örebro.

De forskare som vi har pratat med tycker inte att det räcker.

- Jag tror det behövs något mer än att bara läsa läroplanen, säger Birgitta Odelfors som har forskat kring jämställdhet i förskolan.

- Man uppmuntrar personalen att jobba med det här. Men då måste man ju få tid att tänka igenom hur man ska bemöta barnen och föräldrarna och planera rummet. Annars blir det bara retorik, säger Tobias Axelsson, doktorand i genusvetenskap vid Örebro universitet.

Mer läsning

Annons