Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen drabbad av 112-felet

Under natten till onsdagen drabbades SOS Alarm av tekniska problem med larmnumret 112, trygghetslarm och automatlarm.
- Av vad som har kommit till vår kännedom så är det inte någon som har fått någon konsekvens av det här, säger Gunnar Bergström, Sverigeansvarig för nödnumret 112. 

Annons

Strax efter 23-tiden på tisdagskvällen började problemen som, enligt TT, förekom i hela landet. Omkring 90 minuter senare, vid halv ett, var de avhjälpta.

- Vi har haft teknikproblem och det har varit svårt att komma fram. Det är helt fel som det uppgavs först, att det inte alls gick att ringa, säger Gunnar Bergström, Sverigeansvarig för nödnumret 112.

Bergström var tidigare försvarsdirektör vid länsstyrelsen i Örebro län. Han förklarar hur det, rent allmänt, brukar vara vid tekniska störningar.

- Det brukar vara så att samtalen bryts och man får ringa om. Men det som är viktigt för oss, förutom att se vad felet berodde på, är att följa upp våra samtalsloggar så att de som har sökt hjälp också har fått det. Det måste vi säkerställa. Sedan måste vi självklart åtgärda problemet.

Vet ni om någon har drabbats av problemen?- Av vad som har kommit till vår kännedom så är det inte någon som har fått någon konsekvens av det här. Vi har också via media uppmanat alla som på något sätt har upplevt bekymmer att höra av sig till närmaste SOS-central.

Vet ni vad felet berodde på?- Nej, det enda vi vet är att det var inom vår egen teknik som felet var. Men exakt i detalj vad det beror på, det kan jag inte svara på i nuläget. Det håller vi på och undersöker. Det är en väldigt komplex teknik.

Mer läsning

Annons